Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en hållbar framtid i en organisation som har miljön i fokus? MittSverige Vatten och Avfall söker nu en ekonomicontroller som vill vara en del av ett engagerat ekonomiteam och arbeta med ekonomiska frågor för fem bolag inom VA- och avfallsverksamhet.
På MittSverige Vatten och Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord mod, öppenhet och helhetssyn ska alltid genomsyra verksamheten.
Hos oss får du en unik möjlighet att vara med och utveckla ekonomiarbetet i en växande verksamhet med stora och komplexa investeringsprojekt. Med rapporteringsansvar till både styrelser och ägarkommuner är rollen som controller central för att säkerställa hög kvalitet i vår ekonomiska hantering. Du kommer att ha stor påverkan på arbetssätt och processer och vara med och driva utveckling inom områden som hållbarhetsredovisning, taxonomi och likviditetsprognoser. Tillsammans arbetar vi för att skapa hållbara ekonomiska processer som gynnar både verksamheten och våra ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig.
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonomicontroller är du en central del av ekonomienheten, där du arbetar tillsammans med kompetenta kollegor för att samordna och stödja företagets ekonomiska uppföljning och planering. Du arbetar nära verksamheten där du är ett stöd i ekonomiska frågor, bidrar med ekonomiska analyser samt med ekonomiska utredningar och beslutsunderlag.
Som ekonomicontroller kommer du utöver ovanstående att arbeta med:
• upprättande av bokslut, årsredovisning och koncernrapportering
• verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning
• skattedeklarationer
• hållbarhetsredovisning
• identifiera och driva förbättringar i våra ekonomiska processer
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad civilekonom eller har likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, i kombination med flerårig yrkeserfarenhet inom ekonomi och redovisning. För att lyckas i rollen ser vi att du har goda kunskaper inom redovisning samt erfarenhet av budgetarbete och uppföljning.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta inom teknisk verksamhet
• kunskap i systemen Raindance, Insikt, Stratsys och Future
Som person är du självgående med förmåga att planera, strukturera och analysera. Du prioriterar ditt arbete utefter tidsramar och deadlines. Du är en lagspelare som samarbetar väl med andra, är lyhörd samt har förmåga att kommunicera ekonomisk information på ett tydligt och lättförståeligt sätt. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har grundläggande IT-kunskaper och bra vana i Excel.
ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.