Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.
Ditt nya jobb
Vi på enheten för statistik och analys består av 18 medarbetare som har i uppdrag att skapa officiell statistik över arbetsskador och arbetsmiljö. Vi ansvarar också för att ta fram olika former av analys och beslutsunderlag.
Alla arbetsgivare är enligt lag skyldiga att anmäla arbetsrelaterade skador som inträffar på arbetsplatsen. Detta kan exempelvis röra olyckor eller sjukdomar och Arbetsmiljöverket sammanställer statistik utifrån dessa anmälningar. Arbetsskadeanmälningar är av stor betydelse för Arbetsmiljöverket eftersom vår statistik bygger på dem. Statistiken ligger till grund för årliga rapporter, prioriteringar inom inspektionsverksamheten och besvarandet av en mängd statistikförfrågningar till myndigheten.
Ditt arbete består i att administrativt kvalitetssäkra/koda dessa arbetsskadeanmälningar. Du ser till att anmälningarna är fullständiga och korrekta. Kodningen kan ibland vara enkel och ibland ett klurigt detektivarbete där du själv behöver ta reda på information. Att arbeta med olika digitala system är grunden i arbetet.
En arbetsvecka börjar med att identifiera var kodning eller komplettering av arbetsskador behövs mest, vilket görs i vår anmälningsportal (e-skada) eller i vårt system för pappersanmälan (ISAK). Därefter påbörjas det rutinmässiga arbetet med att kvalitetssäkra, det vill säga koda arbetsskador, vilket bland annat innebär att säkerställa att anmälningarna är fullständiga och korrekta.
Kodningen kan variera och innebär att man kompletterar information om arbetsplatser, yrken, arbetsskador och yttre faktorer såsom verktyg och maskiner. Kodningen sker kontinuerligt eftersom nya arbetsskador registreras varje dag i vår egen anmälningsportal och en gång i veckan kommer det in en mängd anmälningar via försäkringskassan som vi kodar i vårt egna system.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Gymnasial utbildning inom ett samhällsvetenskapligt område eller annat för rollen relevant område.
• Erfarenhet av rutinmässigt administrativt dataarbete.
• Erfarenhet av att söka och identifiera information med tekniska verktyg.
• Ett intresse för arbetsmarknaden inom områdena arbetsmiljö och hälsa.
• Mycket goda kunskaper i svenska.
• Goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som framkommer i annonsen.
För att lyckas i rollen krävs att du trivs med rutinmässiga arbetsuppgifter och besitter en stark uthållighet som håller dig fokuserad och drivande i arbetet. Du är resultatorienterad och strävar efter att uppnå dina mål på ett kvalitetsmedvetet och noggrant sätt. Med en nyfikenhet och ett driv att ständigt söka ny information är du redo att ta reda på mer när det behövs.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna där Arbetsmiljöverket har ett kontor. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Intervjuer sker från vecka 3 och ett arbetsprov kommer att tillmäpas för kandidater som kommer långt i processen.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast den 12-01-2025!