Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Nu söker vi ett flertal statistikhandläggare för ett konsultuppdrag hos Statistiska centralbyrån (SCB) i Örebro.
- Omfattning: Deltid/Heltid 100% -75% (anpassat efter hur det passar dig)
- Start: 2050310
- Längd ca 3 månader, eventuellt längre.
Du blir anställd av Dreamwork, men jobbar ute hos vår kund.
Finns möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med beställande kund.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Du kommer att arbeta med granskning av inkomna uppgifter från företag och offentlig sektor.
B la undersökningen av arbetskraftskostnadens nivå och struktur. Arbetet kräver direkt kontakt med uppgiftslämnare genom E-post och/eller telefon för att kunna besvara inkomna frågor och erbjuda service.
I uppgifterna ingår även att bedöma rimligheten i inkomna uppgifter. Uppgifterna som ingår i undersökningen gäller bland annat antal anställda, arbetade timmar, löner, arbetsgivaravgifter och andra personalkostnader för 2024.
Det kan förekomma lite andra arbetsuppgifter så som:
Kontrollera inkomna siffror där avvikelser förekommer enligt våra granskningskontroller. Det kan då behövas att man tar en kontakt med uppgiftslämnaren för att stämma av inkomna siffror och göra eventuella korrigeringar. Kontakt kan tas antingen via mejl eller telefon. Granskning av dessa uppgifter kan bli mer komplex om det handlar om att t.ex. hjälpa uppgiftslämnaren att räkna ut arbetsgivaravgifter, lönekostnader eller liknande för ett större företag. Man behöver ha kunskap om vad dessa olika uppgifter är och vad som ska ingå samt kunna bedöma rimligheten i uppgifterna.
Ta emot och besvara inkomna frågor från uppgiftslämnare. Det kan vara frågor om uppgifterna som ska lämnas in, om hur uppgifterna ska lämnas in dvs att man behöver guida i våra insamlingsverktyg/blanketter/filer eller vad som avses med en viss fråga i blanketten. SCB tillhandahåller utbildning i undersökningen som man behöver ha förmågan att använda sig av för att kunna stötta uppgiftslämnarna.
Hantera frågor om att få nya inloggningsuppgifter eller uppdatera kontaktpersonuppgifter
Du kommer få Introduktion, och information tillhandahålls på plats hos SCB.
Vem är du?
För att vara aktuell för uppdraget behöver du uppfylla nedan kriterier:
- Erfarenhet av/kunskap om löneadministration
- Erfarenhet av/kunskap om bokföring
- Viss kunskap i företagsekonomi (motsvarande företagsekonomi A)
- Erfarenhet av kundkontakter/service via telefon
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
- Kunskap om statistik på grundläggande nivå
- Erfarenhet av att ha drivit eget företag
Om verksamheten
Låter detta som ett uppdrag som skulle passa dig? Då ansöker du via länken i annonsen.
Välkommen!