Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Bildningsförvaltningen är Avesta kommuns största förvaltning med bred verksamhet. Hos oss ryms allt från mer traditionella bildningsfrågor till integration, måltid, kultur och fritid. Vi har drygt 900 anställda och en budget som omsluter ca 730 milj. kr.
Tjänsten är en stabsfunktion och du kommer arbeta i en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus. Du kommer att arbeta i nära samarbete med förvaltningschefen och tillsammans med förvaltningens andra ekonom. Förtroende, öppenhet och samarbete gör att vi tar ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna och varandra.
Hos oss får du chansen att arbeta både strategiskt och operativt med ekonomifrågor på en förvaltningsövergripande nivå, där du kan göra skillnad för Avesta kommuns framtid - är det dig vi söker?
ARBETSUPPGIFTER
Som Förvaltningsekonom hos oss ansvarar du för att de ekonomiska processerna inom bildningsförvaltningen fungerar, med bland annat budgetprocess, budgetuppföljning och bokslut. Du gör kontinuerligt kvalificerade ekonomiska analyser och utredningar, som du återrapporterar.
I dina vardagliga arbetsuppgifter ingår:
• Redovisningshantering
• Leda arbetet med mål och indikatorer inom förvaltningen.
• Stötta bildningsförvaltningens verksamhetsansvariga avseende ekonomifrågor, till exempel löpande statistik och kalkyleringar, samt ekonomisk granskning av verksamheterna.
• Månadsvisa avstämningar med rektorer och enhetschefer och att stödja dessa i bedömningen av den ekonomiska prognosen för enheten.
• Planering av upplägg inför exempelvis ekonomiplaneringsdagar.
• Omvärldsbevakning
Du är ett strategiskt stöd till politik- och tjänstemannaledning på bildningsförvaltningen. Det innebär i praktiken att du planerar och lägger fram förslag på en långsiktig ekonomisk plan, samt följer upp verksamheten mot denna. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och även Komek (Kommunekonomernas samverkansgrupp) som träffas en gång per månad.
KVALIFIKATIONER
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som Förvaltningsekonom ser vi det som viktigt att du är strategisk och kan se till helheten, det märks av då du tar hänsyn till verksamhetens bästa i beslut och agerande. I ditt arbetssätt är du strukturerad och självgående, du vill hjälpa andra och leverera hållbara lösningar. Du har en stark pedagogisk förmåga, vilket märks av när du med enkelhet förklarar det som kan vara komplext inom ditt område för målgruppen du möter.
Eftersom du kommer ha stora kontaktytor i din tjänst så är det viktigt att du har lätt att skapa förtroendefulla relationer, vilket du gör genom att vara lyhörd och konstruktiv i din kommunikation. Som förvaltningens ekonomiska expert brinner du för siffror och det ser vi i sättet du analyserar information och tillämpar affärsmässiga principer. Vi förutsätter att du tycker att kvalitet är viktigt och att du sporras av att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra våra arbetsprocesser.
Vi söker dig som har civilekonomexamen eller annan relevant högskoleexamen inom ekonomi, det är meriterande om du har en masterexamen. För oss är det viktigt att du känner dig trygg med att arbeta i ekonomisystem och IT-baserade kalkyleringsprogram, du behöver därför tidigare erfarenhet av arbete inom dessa områden. Har du tidigare arbetat med ekonomistyrning eller ekonomi i offentlig förvaltning är det ett plus. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska.
ÖVRIGT
Vi är Avesta.
Det som är grundläggande för oss i Avesta kommun är att vi gör det tillsammans. Det är ett viktigt samarbete med medborgaren i fokus för att ge bästa möjliga service. Vi vet att vi gör skillnad och den stoltheten genomsyrar alla led, oavsett yrke känner vi en stark meningsfullhet i våra arbeten. Tillsammans är vi omtänksamma, hjälpsamma och vi visar respekt för dem vi möter. Vi på bildningsförvaltningen är även utvecklingsinriktade, vi är engagerade och vill framåt.
Vi erbjuder dig en arbetsplats fylld av omtanke, trygghet och energi - för det är kraften i människan som gör det. Hos oss blir du en del i ett starkt kollegialt samarbete och stöd, med en förutsägbarhet som skalar bort stress och skapar möjligheter till god kvalitet. Du får ett varierande och meningsfullt uppdrag, där du får träffa människor och göra skillnad i tillvaron för den du möter. Det finns ett tryggt ledarskap som uppmuntrar till feedback och ett kollegialt utbyte som leder till personlig utveckling. Vi har även tillgång ett stort utbud av interna- och externa utbildningar som ger dig förutsättningar att utöka din kompetens.
Vi har en hög delaktighet och här har du möjlighet att påverka din arbetsvardag. Det finns en tydlig meningsfullhet i uppdraget för vi lägger grunden till lärande och medborgarens väg till att bli fungerande, självständiga och friska individer. Även om det kan ibland vara utmanande att arbeta i en offentlig verksamhet, utvecklar det oss dagligen. Vi löser saker tillsammans, hos oss är du en i teamet.
Förutom en trygg arbetsplats har vi även förmåner som vi uppskattar, som bland annat;
• friskvårdstimme
• friskvårdsbidrag
• 30 fria bad i våra badhus
• flexibel arbetstid
• Möjlighet till distansarbete
• 80/80/100 för dig som börjar närma dig pensionsålder.
Vi ser att detta bidrar till en mer balanserad vardag och ett hälsosamt förhållande mellan arbetsliv och privatliv.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.