Arbetsbeskrivning
Har du flerårig erfarenhet av att arbeta som controller och vill bidra till utvecklingen av Allmänna arvsfonden? Vi söker nu en utvecklingsinriktad controller till Arvsfondsavdelningen. Hos oss får du möjlighet att använda dina erfarenheter av utvecklingsarbete och ekonomistyrning, samtidigt som du bidrar till bättre levnadsvillkor för barn, unga, personer med funktionsnedsättning och äldre.
Arbetsbeskrivning
Arvsfondsavdelningen vid Kammarkollegiet består av fem enheter. Inom avdelningen arbetar vi med att säkerställa att medel inkommer till Allmänna arvsfonden och vi bereder beslut om bidrag ur fonden för Arvsfondsdelegationen. En viktig del av vårt arbete handlar om kontroll av gode mäns redovisningar av sitt arbete med att avveckla dödsbon, samt kontroll av att medel ur fonden används på rätt sätt av de organisationer som fått bidrag.
Vi arbetar med att utveckla våra arbetssätt och digitala systemstöd. Vi befinner oss i en expansiv fas, där vi har som målsättning att år 2027 fördela minst 1,2 miljarder till förmån för barn, unga, personer med funktionsnedsättning och äldre.
Du kommer att vara direkt underställd avdelningschefen och kommer att ägna en del av din tid åt vårt interna ekonomistyrningsarbete, vilket bland annat innefattar budgetering, uppföljning samt rapportering av Arvsfondsavdelningens och Allmänna arvsfondens ekonomi. Du arbetar nära avdelningens verksamhetscontroller, myndighetens centrala ekonomiavdelning samt avdelningschefen och övriga chefer vid avdelningen. Du kommer även att arbeta med utvecklingsarbete inom kontroll och stöd inom den verksamhet som handlar om att följa upp ekonomiska redovisningar i dödsboavvecklingsärenden, samt den del av verksamheten som följer upp hur medel ur fonden används av de i huvudsak ideella organisationer som får bidrag. För att få en god grund för att kunna bidra till vår utveckling kommer du också att förväntas bidra i det löpande arbetet med att kontrollera att medel ur fonden används på rätt sätt.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• Examen från högskola/universitet med ekonomisk inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som vi anser är likvärdiga
• Erfarenhet av att upprätta budget och prognos inklusive uppföljning
• Erfarenhet av kvalificerade redovisningsfrågor som till exempel att upprätta och kvalitetssäkra bokslut och årsredovisning
• Erfarenhet av att jobba med utvecklingsarbete i syfte att effektivisera arbetsmoment- och processer
• Goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser samt för att visualisera data
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att ha arbetet med utveckling av digitalt stöd i handläggning och/eller kontroll
• Erfarenhet av att ha arbetat med kontroll av bidragsmedel
• Erfarenhet av att arbeta som revisor
• Har goda kunskaper i ekonomisystemet Unit4 ERP
Personliga egenskaper
Som person är du utvecklingsinriktad med god samarbetsförmåga. Du tycker om och har förmågan att växla mellan löpande arbete och utvecklingsfrågor. Du är noga med detaljerna i ditt arbete, samtidigt som du har förmågan att bidra till att förbättra våra arbetsprocesser i sin helhet.
Det är naturligt för dig att ta ansvar utifrån en helhetssyn på verksamheten, vilket innebär att du utgår från verksamhetens gemensamma mål och funktionsöverskridande arbetsprocesser. Du har en god förmåga att prioritera ditt eget arbete och att ta stöd av och stötta dina kollegor.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm där vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan.
Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 januari 2025.
I samband med din ansökan vill vi att du bifogar CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Kontaktpersoner
Pontus Ekstedt, Avdelningschef,
[email protected]
Karin Edstrand, SACO-S,
[email protected]
Lisa Ericsson, ST,
[email protected]
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.