Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Sektionen Kommunikation har cirka 45 medarbetare som arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga. Sektionen består av fyra avdelningar: Akademiintendenturen, Kommunikativt verksamhetsstöd, Media och profilering och Webbavdelningen. Webbavdelningen stöttar universitetets strategiska mål genom effektiva webblösningar. I uppdraget ligger att förvalta och utveckla universitetets webbplattform i Drupal samt att utbilda webbpublicister. Avdelningen har även produktansvar för de två externa webbplatserna lu.se och lunduniversity.lu.se med miljontals besökare per år. Vid avdelningen finns 12 specialister inom allt från användarcentrerad design och tillgänglighetsfrågor till processledning och analys. Vid Webbavdelningen genomförs nu ett universitetsgemensamt projekt för att förbättra användarresan för blivande studenter. Målet är att göra det lättare att hitta rätt utbildning vid Lunds universitet och därmed öka universitetets attraktionskraft. Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även distansarbetesavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden I och med projektet har vakanser uppstått och nu letar vi efter en webbredaktör som vill vara med och bidra till en bättre webbupplevelse för våra besökare. Du kommer att delta i arbetet med att underhålla och förbättra innehållet på Lunds universitets universitetsövergripande webbplatser, främst lu.se och lunduniversity.lu.se, under ett år. Tjänsten är ett vikariat. Exempel på arbetsuppgifter - Förbättra existerande innehåll och skapa nytt innehåll, till exempel genom att webbanpassa eller skriva texter, anpassa bilder för webben, uppdatera och publicera webbsidor. - Delta i kvalitetssäkringsarbete, till exempel genom innehållsrevisioner och kontakter med faktaägare. - Följa upp innehållsarbete, till exempel med statistik- och kvalitetssäkringsverktyg. - Vara delaktig i sektionens gemensamma kommunikationsarbete.   För att lyckas in den här rollen behöver du vara en skicklig webbkommunikatör och skribent, såväl på svenska som på engelska. Du behöver också vara lyhörd, ha en god förmåga att se till både helhet och detaljer samt ha en känsla för bild och form.   Som person är du noggrann, strukturerad och självgående. Du ser vikten av att arbeta tillsammans med andra samt att jobba efter principer och riktlinjer. Lunds universitet har en stark internationell profil och arbetar aktivt med internationalisering och globalt engagemang. Därför ser vi det som en klar fördel om du har ett intresse för internationella perspektiv och förståelse för internationella målgrupper. Krav för anställningen - Utbildning i kommunikation, digital strategi eller motsvarande. - Erfarenhet av arbete som webbredaktör, innehållsstrateg eller arbete som vi bedömer som likvärdigt. - Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, både på svenska och engelska. - Aktuella kunskaper i att kommunicera på webben. - Vana av att arbeta i webbpubliceringssystem. Meriterande för tjänsten - Målgruppsanpassning av komplext material för webben. - Webbpublicering i Drupal. - Arbete med webbanalys, sökoptimering, UX och målgruppsanalys. - Arbete med webb på universitet/högskola.   Övrigt:  Anställningen är ett vikariat med omfattning 100%. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Så här söker du Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.)   Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre