Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.
Kommunikationsfunktionen på Länsstyrelsen i Södermanlands län har huvudansvar för myndighetens interna och externa kommunikation såsom webb, intranät, sociala medier, press, kriskommunikation samt centrala kommunikationsverktyg som mediabank och grafisk profil.
Kommunikationsfunktionen ingår i Enheten för HR och kommunikation och består idag av sju medarbetare varav två kommunikatörer.
Kommunikationsfunktionen ska stödja verksamheten i att nå sina mål genom att öka förståelsen för hur Länsstyrelsens arbete bidrar till länets utveckling. Våra externa kommunikationskanaler är bland annat den externa webbplatsen, sociala medier och pressmeddelanden som går ut till traditionell media. Internt används intranät och resursbrevlåda som främsta kanaler.
Arbetsuppgifter
I denna roll kommer du att ha huvudansvar för intranät, sociala medier och grafisk profil, samt vara huvudansvarig för det interna kommunikationsstödet till verksamheten. Du kommer även att delta i arbetet med att planera, producera, tillgängliggöra och publicera redaktionellt innehåll inom våra olika verksamhetsområden. Du skriver och redigerar texter anpassat för våra olika målgrupper, samt formger bilder och övrig grafik enligt vår nya grafiska profil.
- Som intranätsansvarig har du det övergripande ansvaret för att vårt intranät håller en hög och jämn kvalité, samt ansvarar för strukturen i stort samt startsidan. Tillsammans med webbansvarig leder du vårt redaktörsnätverk.
- Som sociala medier ansvarig kommunikatör driver och utvecklar du länsstyrelsens närvaro i sociala kanaler samt följer upp kanalerna. Det innebär såväl att driva innehållsarbetet som att publicera inlägg tillsammans med andra kommunikatörer.
- Som ansvarig för kommunikationsstöd till verksamheten arbetar du med bevakning, prioritering samt hantering eller fördelning av inkomna ärenden till kommunikationsfunktionens resursbrevlåda. Det innebär att stödja medarbetare vid framtagning av exempelvis kommunikationsplaner, kommunikationskampanjer, nyheter och pressmeddelanden. Det kan även innebära enklare layoutuppdrag i Photoshop eller Indesign.
- Som kommunikatör med huvudansvar för den grafiska profilen och visuella identiteten är du länken till den nationella arbetsgruppen för visuell identitet och stödjer verksamheten med exempelvis mallar i Word och PowerPoint. Du har även huvudansvaret för vår mediabank som hanteras i verktyget Mediaflow.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande inom kommunikation samt har flera års erfarenhet från ett brett operativt kommunikationsarbete.
Du har även:
- Erfarenhet av webbpubliceringsverktyg (Vi arbetar i Sitevision)
- Erfarenhet av att arbeta med sociala kanaler, främst Facebook och LinkedIn
- Erfarenhet av kommunikationsplanering
- Erfarenhet av att fotografera till nyheter eller inlägg i sociala medier
- Erfarenhet av bildhantering och enklare formgivning, ex Photoshop, InDesign
- God känsla för språk och layout
- Goda kunskaper om klarspråk
- Goda kunskaper av tillgänglighetsanpassning
- Goda kunskaper i Microsoft Office
Det är meriterande om du dessutom har
- Erfarenhet av arbete i offentlig sektor
- Erfarenhet av utvärdering och uppföljning av kommunikationsinsatser
- Erfarenhet av kriskommunikation
- Erfarenhet av press och media
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen är det viktigt att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och mellan operativt och strategiskt. Du är en duktig skribent som är nyfiken på människor och nya digitala verktyg. Dessutom trivs du med att arbeta i en funktion som innebär mycket interna och externa kontakter. Vi tror att du är en engagerad, positiv och initiativrik medarbetare. Du har god samarbetsförmåga, gott omdöme och är strukturerad. Det är också viktigt att du kan organisera och planera ditt arbete med fokus på leverans.
Villkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt under 2025. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 17 januari 2025. Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Genom att ansöka till tjänsten godkänner du att länsstyrelsen hanterar och sparar dina personuppgifter. Länsstyrelsen hanterar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Här kan du läsa mer om myndighetens hantering av personuppgifter www.lansstyrelsen.se/dataskydd. Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av
innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR
-enheten för att få hjälp med din ansökan.
Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook och LinkedIn.