Överförmyndarenheten söker en självständig handläggare, gärna med erfarenhet av beslutsfattande utifrån lagstiftning. Enhetens uppgifter är att utöva tillsyn över gode män och förvaltare, fatta beslut i myndighetsärenden, rekrytera och utbilda gode män och förvaltare, granska räkenskaper och digitalisering av verksamheten. På överförmyndarenheten i Södertälje kommun arbetar nio personer. Vi handlägger även Nykvarn kommuns överförmyndarverksamhet.
Har du ett stort samhällsengagemang?
Letar efter ett meningsfullt jobb och vill göra skillnad i andra människors vardag?
Vill du bli en del av en verksamhet med stort utvecklingsfokus?
Vill jobba i ett team med schyssta och omtänksamma kollegor?
Dina arbetsuppgifter
- handlägga och fatta rätt beslut enligt lag
- upprätta skrivelser till domstol
- administrativt arbete
- bidra till den digitala effektiviseringen
- kunna granska räkenskaper
En framgångsfaktor i rollen som handläggare är att du har en förmåga att självständigt driva frågor framåt, se helheten och samtidigt är lyhörd med ett utpräglat kundperspektiv inom överförmyndarverksamhetens område.
Vem är du?
Vi söker dig som har lätt för att lära dig nytt, är nyfiken och ansvarsfull. Överförmyndarenheten söker en handläggare med uppdraget att handlägga ärenden. En god man och förvaltare bistår en person som på grund av sjukdom inte själv kan fatta beslut om sin person, sina rättigheter eller för sin ekonomi. Du behöver vara tålmodig, tydlig och ödmjuk samt vara bra på intern och extern kommunikation. Du behöver gilla ny teknik, vara strukturerad i ditt arbetssätt och gilla att samarbeta.
Personliga egenskaper:
- Dina personliga egenskaper är viktiga för att passa i rollen och vi söker dig som har god initiativförmåga med förmåga att kommunicera och självständigt driva strukturerade processer.
- Handläggningen kräver uthållighet, noggrannhet och ett intresse för både siffror och människor.
Krav:
- Vi söker dig med examen från högskolan inom samhällsvetenskapliga ämnen eller likvärdigt.
- Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs mycket god kunskap i svenska språket, både i tal och skrift.
- Erfarenhet av administrativt arbete.
- God datavana och hanterar Office-paketet.
Meriterande:
- Erfarenhet av arbete med dödsbo inom överförmyndarverksamheten.
- Erfarenhet av sammanträden i tingsrätten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun.
Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje.
Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar.
Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.
En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.