Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Konstnärliga fakulteten består av institutionerna HDK-Valand – Högskolan för konst och design och Högskolan för scen och musik. Som samlad fakultet för konst och lärande är vi en oberoende, visionär och kritisk kraft i det nödvändiga arbetet med att skapa ett mer hållbart och öppet samhälle.
Vi söker en personalsamordnare för ett drygt års vikariat under en föräldraledighet. Du blir en del av Konstnärliga fakultetskansliet och arbetar även nära HR-kollegorna inom fakultetens institutioner samt Göteborgs universitet. Mer om Konstnärliga fakulteten: www.gu.se/konst
Arbetsuppgifter
Personalsamordnare är en bred och strategisk roll där du ansvarar för fakultetens processer och rutiner kopplat till kompetensförsörjning, lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt samt förhandling med personalorganisationer. Du är ytterst ansvarig för samordningen inom HR-området på fakulteten och arbetar nära fakultetsledningen i strategiska frågor som rör personalen. Dessutom är du ett viktigt chefsstöd för dekan och kanslichef.
Du samarbetar framför allt med två personalhandläggare och fem personaladministratörer för att gemensamt utveckla processer och metoder. Du samordnar och leder regelbundna möten med HR-gruppen för att säkerställa en sammanhållen och effektiv HR-funktion. Du arbetar även nära kollegor på universitetes gemensamma personalenhet och dom sex andra fakulteterna.
I rollen ingår att ansvara för förhandlingar med personalorganisationerna på fakultetsnivå samt att ge rådgivning i MBL-frågor till både HR-kollegor och chefer. Du fungerar också som samordnare för fakultetens årliga lönerevision och sekreterare i Lokala arbetsmiljökommittén. Genom ditt arbete i olika nätverk, både inom och utanför Göteborgs universitet, bidrar du till att utveckla och stärka HR-arbetet.
Vid fakultetskansliet får du stöd från nio kollegor med expertis inom områden som ekonomi, kommunikation, myndighetsstöd, utbildning och forskning. Detta ger dig tillgång till ett brett spektrum av kompetens och resurser, vilket underlättar ditt arbete inom HR.
Kvalifikationer
• Erfarenhet av att ha arbetat brett med HR, gärna inom högskolesektorn.
• Högskoleexamen som personalvetare eller motsvarande.
• Kunskap om MBL och dess tillämpning samt bekväm med att hålla i förhandlingar med personalorganisationerna.
• Kunskap om arbetsmiljölagen och dess tillämpning, samt vana att vara sekreterare för samverkan/grupp inom arbetsmiljö.
• Kunskap om lönebildning och erfarenhet av att leda den årliga lönerevisionen, lönekartläggningen samt erfarenhet av rådgivning i övrig lönesättning.
• Väl insatt i ARUBA-modellen och förmåga att stötta chefer och HR-kollegor i strategisk kompetensförsörjning.
Rollen som personalsamordnare kräver att du är självständig och driven, samtidigt som du kan ta stöd av andra för att uppnå goda resultat. Du värnar om att skapa bra förutsättningar för dina närmsta HR-kollegor genom att planera och genomföra aktiviteter på ett strukturerat vis. Du stöttar chefer pedagogiskt och tydligt, och kan anpassa ditt arbete utifrån verksamhetens behov. Då du i stor utsträckning arbetar med strategiskt HR-arbete är det viktigt att du kan sätta långsiktiga mål och arbeta systematiskt mot dessa.
Det är meriterande om du har kunskap om högskoleförordningens tillämpning av konstnärlig verksamhet samt erfarenhet av arbete inom en konstnärlig verksamhet. Vidare är det meriterande att ha erfarenhet av förändringsledning samt av att ta fram rapporter inom avgränsade sakområden.
Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Anställning
• Anställningsform: Vikariat 2025-04-01 - 2026-07-31 med möjlighet till förlängning
• Omfattning: 100 % av heltid
• Enhet: Konstnärliga fakultetskansliet
• Ort: Göteborg
• Tillträde 1 april 2025 eller enligt överenskommelse
Tillsättningsförfarande
Anställningsintervjuer kommer att ske vecka 3.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Kanslichef Ida Rosengren
[email protected]
Har du frågor om anställningsförfarandet är du välkommen att kontakta personalsamordnare Märta Jakobsson
[email protected]
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-01-08
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.