Arbetsbeskrivning
Konsumentupplysningens uppdrag är att ge vägledning och information till konsumenter om deras rättigheter och skyldigheter.
Om jobbet
Som vägledare på Konsumentupplysningen ger du vägledning till konsumenter via telefon, mejl och chatt. Frågorna som ofta är komplexa besvarar du på ett enkelt sätt, anpassat utifrån konsumentens kunskap och behov. I jobbet ingår även att omvärldsbevaka, hantera mediakontakter samt delta i förbättringsarbete på enheten och utvecklingsarbete inom myndigheten. I ditt arbete som vägledare är du med och skapar en bättre vardag för konsumenter i Sverige. Vi samarbetar tätt med omtanke om varandra i vägledningssituationer och i arbetsgrupper.
Är du den vi söker?
Du har relevant högskoleutbildning inom samhällsvetenskap eller juridik. Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter såsom juridisk vägledning via telefon och skriftliga kanaler. Du uttrycker dig väl i tal och skrift såväl på svenska som engelska.
Vi förväntar oss att du:
- trivs med att samarbeta och även kan arbeta självständigt
- har god förmåga att ta till dig ny kunskap
- är pedagogisk och kommunikativ
- är bekväm med att ge vägledning via telefon
- är strukturerad och ansvarstagande
Vår arbetsplats
Hos oss har vi tillit till varandras förmåga. Vi lär och utvecklas tillsammans i en prestigelös och omtänksam arbetsmiljö. Du får gärna testa nya vägar i ditt arbete.
Våra värderingar mod, nytta och omtanke är viktiga för oss. Vi värdesätter att vi är olika, det berikar vår verksamhet. Om du vill arbeta i en myndighet där vi gemensamt tar ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete – då kommer du att trivas hos oss!
Vi har förtroendearbetstid och beroende på verksamhetens förutsättningar har du möjlighet att arbeta delvis på distans. Du får en genomtänkt introduktion och har goda möjligheter till kompetensutveckling. Självklart erbjuder vi friskvårdstid och friskvårdsbidrag.
Om anställningen
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänstgöringsort är Karlstad. Tillträde enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.
Vill du veta mer?
Läs mer om oss på Konsumentverket https://www.konsumentverket.se/ Mer information om anställningen får du av tf enhetschefer Britt-Marie Lundkvist eller Hanna Qvänsel. Fackliga representanter är Anna Gunnarsson för Saco–S-föreningen vid Konsumentverket och Maria Lindstedt för OFR vid Konsumentverket. Du når samtliga genom att ringa vår växel på telefonnummer 0771-42 33 00.
Så här söker du!
Ange dnr. HR 2024/15 i din ansökan. Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025.