Arbetsbeskrivning
Hos oss sätter vi kunden i fokus och alla hjälps vi åt med att göra skillnad. Vill du som controller också vara med och göra skillnad? Är du en analytisk och initiativtagande person med öga för detaljer så kan vi erbjuda dig en tjänst att utvecklas i.
Om arbetsplatsen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Enheten för ekonomi och styrning befinner sig på vackra Maria Park i norra Helsingborg. Vi är idag 15 medarbetare som arbetar med avgifter, fakturahantering, redovisning, uppföljning, analyser, budget, inköp mm. I gruppen är det idag sex controllers varav en verksamhetscontroller och kort efter årsskiftet är planen att en ny inköpscontroller ska ha tillträtt sin anställning.
Arbetsuppgifter
För att trivas hos oss behöver man som medarbetare ha stor förståelse för ekonomiavdelningens viktigast uppgift, att stödja våra chefer i förvaltningens uppdrag - att leverera vård och omsorg till Helsingborgarna.
I ditt arbete som controller arbetar du med budget, prognoser och uppföljningar samt bokslut. Avdelningens uppdrag är att se till att förvaltningens chefer har relevanta beslutsunderlag. I controllerns uppdrag ingår det att stödja verksamhets- och enhetschefer i deras arbete och fortlöpande utbilda dem i ekonomi samt att vara deras samarbetspartner i ekonomirelaterade uppgifter.
I arbetet är det viktigt att skapa goda relationer då samarbetet med chefer bygger på tillit och förtroende. Samtidigt som du som controller skall ha en drivande offensiv roll för att kunna utveckla de ekonomiska analyserna och uppföljningen.
Du kommer att vara en av totalt sex controllers. I denna roll förväntas det att du vågar utmana övriga i gruppen med nya perspektiv och andra erfarenheter som kan bidra till förbättringar och utveckla aktuella arbetssätt och rutiner.
Vi söker en controller som vill vara med på den förändringsresa som har börjat och som vill vara med och göra skillnad framöver.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Kvalifikationer
Du har högskoleexamen med inriktning på ekonomi. Du har några års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete och erfarenhet av förändringsarbete.
Som person är du engagerad, handlingskraftig och resultatorienterad. Du håller dig uppdaterad inom området och gillar att lösa problem. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt.
Med din erfarenhet ser du genomförbara effektiva lösningar i det dagliga arbetet och du drivs av möjligheten att förändra och utveckla arbetsuppgifter och rutiner.
För att lyckas i rollen är det viktigt att vara strukturerad och självgående. Vidare är det viktigt att vara drivande och att kunna se helheten och ha ett strategiskt tänkande.
Är du intresserad? Sök tjänsten redan idag, vi intervjuar löpande under rekryteringsprocessen.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.
Övrig information
Månadslönen för tjänsten är omkring 43 000 – 47 000. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuden månadslön baseras på bland annat utbildning, erfarenhet och kompetens.
Sista ansökningsdag: 2025 01 10
Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.