Att jobba för Rädda Barnen är att göra skillnad. Som medarbetare på Rädda Barnen vet du att ditt arbete bidrar till att göra världen till en bättre plats för barn och unga, du är omgiven av engagerade kollegor som delar gemensamma värderingar. Hos oss har du förmånen att både utvecklas och utmanas.
Rädda Barnen arbetar genom projektet Barn i fokus för att alla barn ska få en trygg uppväxt i Sverige. Barn i fokus stöttar barn och familjer som varit på flykt och genom nära samarbete med kommuner bidrar projektet till en mer hållbar integration för barnfamiljer runt om i landet. Projektet Barn i fokus medfinansieras av Europeiska unionens Asyl-, migrations och integrationsfond och pågår 2022–2025.
Projektet Barn i fokus skapar platser för gemenskap, aktiviteter och nätverk tillsammans med barn och deras familjer och i nära samarbete med kommuner och andra lokala aktörer, för att lösningarna ska bli långvariga och leda till snabbare etablering i samhället. Genom en tätare samverkan mellan beslutsfattare, lokala aktörer och målgruppen vill vi även att stöd och insatser för familjer i migration blir mer träffsäkra och ger bättre effekt.
Nu söker vi dig som vill bidra genom att vara Rädda Barnens processledare inom projektet Barn i fokus i Kalmar. Du kommer att ingå i Region syd som är en av fyra regioner i Rädda Barnens Sverigeprogram. Ditt team är Småland så du har inte bara närmsta kollegor i Kalmars län utan även i Kronobergs- och Jönköpings län. Det härliga gänget består av olika roller så som; projektledare, processledare, aktivitetsledare, verksamhetsutvecklare och gruppchef.
Som processledare arbetar du huvudsakligen i projekt och direktstödsverksamhet med att genomföra aktiviteter samt hålla i grupp- och individstöd. Driver deltagarbaserade insatser och bidrar till kommunikation, dokumentation, effektmätning och metodutveckling. Bidrar till nätverkande och förankringsarbete i genomförandet av insatsen samt löpande kvalitetssäkring.
Exempel på insatser som en processledare i Barn i fokus kan ansvar för att arrangera och/eller genomföra tillsammans med andra lokala aktörer:
För att lyckas i rollen ser vi att du som söker har följande kvalifikationer:
Meriterande erfarenheter är
Personliga egenskaper som är viktiga för rollen ärSom person har du ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra och agerar som en del i teamet och inkluderar andra. Du är skicklig på att knyta nya kontakter, verkar uppsökande, samt etablera nya och vårda befintliga nätverk. Vidare är du nyfiken och kreativ och har förmågan att tänka utanför boxen och hitta enkla lösningar på uppkomna problem. Dessutom har du förmågan att arbeta utifrån verksamhetens mål och prioriterar åtgärder som ger störst effekt och tar ansvar för att nå målen.
På Rädda Barnen är vi stolta över våra gemensammavärderingar som förenar och vägleder oss i vårt viktiga arbete.
LÅTER DET INTRESSANT?Rollen är en allmän visstid januari 2025 - december 2025vid vårt trevliga kontor i Kalmar.HÄRhittardu information om våra anställningsvillkor. Vid frågor om rollen kontakta gärna rekryterande chef Seila Mujic, på [email protected]. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan senast 7januari 2025.
Då vi har en anonymiserad rekryteringsprocess ber vi dig att inte ange personliga uppgifter när du svarar på eventuella urvalsfrågor. Vi använder endast CV ochinte personligt brev i ansökan. Tänk även på att inte döpa bifogade filer med personuppgifter. Som en del i vår rekryteringsprocess kan vi komma att använda tester i urvalsarbetet för att säkerställa en mer objektiv och inkluderande rekryteringsprocess.
Rädda Barnen ska spegla den jämlikhet vi arbetar för i samhället och eftersträvar mångfald och olikheter. Därför välkomnar vi en bredd av kompetenser, perspektiv och erfarenheter i den här rekryteringen. Rädda Barnen är noga med att vara en säker arbetsplats för barn och vuxna ochber om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Alla medarbetare förväntas följa våra viktiga riktlinjer som handlar om trygghet och säkerhet för alla, samt våra värderingar och etiska riktlinjer. Läs mer om dessa viktiga riktlinjer,HÄR.