Arbetsbeskrivning
Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.
Supporttekniker till IT-avdelningen
Brinner du för hög service och samtidigt har förmågan och viljan att hitta tekniska lösningar på kundens problem? Trivs du att arbeta i en föränderlig miljö, då kan det här vara jobbet för dig!
En av våra medarbetare i IT-supporten har gått vidare till en ny tjänst inom organisationen och nu behöver vi fylla platsen med en ny kollega!
Om anställningen
I rollen som tekniker i andra linjens IT-support kommer du ge snabb och effektiv support till våra användare inom Sveriges Domstolar. Arbetet är ansvarfullt och i denna roll är det viktigt att du har stor vilja att ta ansvar och lära dig nya saker.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera incident- och serviceärenden kring både mjuk- och hårdvara. Felsökning och felavhjälpning sker bl.a. via telefon och fjärrstyrningsverktyg. De supportärende som är mer komplexa utreder du vidare tillsammans med berörd expertkompetens. Till stöd i arbetet har du i första hand teamet för IT-support du och dina 4–5 kollegor jobbar under ledning av en teamledare.
Arbetsuppgifterna är varierande över tid och det finns goda möjligheter att växa och utvecklas.
Du kommer att fylla en viktig roll i arbetet med att förse Sveriges Domstolar med professionell service och stöd.
Vilka är vi?
Domstolsverkets IT-avdelning jobbar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa Sveriges Domstolars behov av digitalisering.
Totalt är vi drygt 100 kollegor på avdelningen, som arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabbrörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat.
Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med open source. Vi har all drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, Print och Mobiltelefoner för drygt 7 000 användare.
Tillsammans med dina kollegor kommer du att realisera Sveriges Domstolars befintliga och kommande behov av digitalisering. Hos oss jobbar alla med ständiga förbättringar och arbetsglädje!
Vem söker vi?
Vi söker dig med dokumenterad erfarenhet av användarsupport med inriktning mot IT. Vi ser det positivt om du har erfarenhet av att kombinera både tekniskt och kundorienterat arbete.
Du förväntas ha genomfört minst gymnasiestudier (med godkänt resultat), gärna med inriktning på IT.
IT-supporten arbetar med ständig utveckling samtidigt som det löpande arbetet inom supporten ska upprätthållas. Vi behöver dig som kan se förbättringar och utveckling i det dagliga supportarbetet och föreslå och genomföra dessa.
Som person är du serviceinriktad, kommunikativ, analytisk och lösningsorienterad, vilket gör att du kan hantera en omväxlande vardag. Vidare är du ansvarsfull, strukturerad och har lätt för att samarbeta. Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom följande tekniker/områden:
• Supportinformation, användarguider m.m.
• Windowsbaserad klientmiljö
• Microsofts Office applikationer, Outlook, Edge
• Grundläggande nätverkskunskaper
• Print i nätverksmiljö, ”Follow me print” m.m.
• Microsofts System Center Configuration Manager
• Active Directory
• Powershell, Automatisering
• Redigering & förvaltning intranät
• Självbetjänings- och ärendehanteringssystem, chatbot
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Det är 1 tillsvidareanställning som ska tillsättas, 100 % tjänstgöringsgrad och tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Vi kommer att arbeta med löpande urval och intervjuer så du är välkommen med din ansökan redan idag!
Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.