Chef till Beslutsenheten, Vård och omsorg

Arbetsbeskrivning

I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Nu söker vi en chef till Beslutsenheten som vill jobba i Europas mest expansiva region och bidra med att bygga framtidens vård och omsorg. Beslutsenheten är en del av stabsfunktionen inom avdelningen Vård och omsorg på socialkontoret, kommunens största förvaltning. Enhetens uppdrag är att utreda och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. Målet med insatserna är att stödja individens förmågor och skapa möjligheter för ett självständigt liv. I Skellefteå kommun gör du verklig skillnad för alla som bor och verkar här. ARBETSUPPGIFTER Som chef i Skellefteå kommun har du en viktig roll i en organisation där vi arbetar på invånarnas uppdrag. Det är en speciell utmaning som kräver både långsiktighet och förmågan att göra skillnad här och nu. Du ingår i den strategiska ledningsgruppen och rapporterar direkt till avdelningschefen för Vård och omsorg. Tillsammans med ledningsgruppen driver du avdelningens utveckling och arbetar för att nå Socialnämndens och avdelningens övergripande mål. Rollen kombinerar strategiskt arbete med operativa insatser för att säkerställa att verksamheten fortsätter att utvecklas och leverera resultat. Som chef för Beslutsenheten har du ett helhetsansvar för personal, arbetsmiljö, ekonomi och verksamhet. Du arbetar med att säkerställa kvalitet och utveckling, följa upp resultat och hitta hållbara lösningar för att möta både dagens och framtidens behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleexamen med en grund i juridik och socialtjänstlagen, exempelvis socionom eller någon annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning, har arbetat enligt Socialtjänstlagen. Utöver det har du chefserfarenhet och en förmåga att leda med ett tillitsbaserat ledarskap och ett coachande förhållningssätt där du motiverar och engagerar andra. För rollen krävs att du är skicklig i ditt sätt att kommunicera på svenska i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med beslutsprocessen. Har du även kunskap/erfarenhet av kvalitetsarbete samt erfarenhet av att leda förändringsarbete är det en fördel. Du motiveras av att jobba mot uppsatta mål och känner dig trygg i det ansvar som chefskapet innebär. Du driver ditt arbete självständigt samtidigt som du vet att goda dialoger och samarbeten är en förutsättning för att lyckas i uppdraget.  Som person är du analytisk och du löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du trivs med att arbeta mot tydliga mål och du arbetar ambitiöst för att nå dessa. För dig är det viktigt för att hålla dig uppdaterad inom ditt område och du har en trygghet som gör att du kan skilja på sak och person i utmanande situationer. Din helhetssyn och förmåga att lösa komplexa problem kompletteras av din vilja att skapa framgång genom gott samarbete. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-11
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare