Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Engelbrektsskolan är en centralt belägen grundskola med drygt 1030 elever i årskurs F-9 på Östermalm i Stockholm.
Läget med närhet till såväl natur och kultur som bra kommunikationer gör skolan mycket attraktiv.
I årskurs 4-9 erbjuds eleverna fem olika profiler, delvis i samverkan med olika externa samarbetspartners samt Spetsutbildning i matematik årskurs 7-9.
* Idrotts-profil i samarbete med Djurgårdens skol IF
* Ma/NO/TK-profil i samarbete med bl.a. Vetenskapens hus
* Fotboll i samarbete med Djurgårdens IF
* SO-profil i samarbete med bl.a. Utrikespolitiska institutet och Demokratibygget
* Bild-film-design i samarbete med Svensk Amerikanska stuntstudion
* Spetsutbildning i matematik åk 7-9.
Vi har höga mål med vår verksamhet där vi strävar efter att ständigt förbättra studieresultaten och öka andelen nöjda elever som rekommenderar skolan.
Genom att utrusta eleverna med varsin dator under elevens studie tid tror vi att vi dels ökar elevernas måluppfyllelse dels rustar vi dem för framtiden. Vi tror också att goda relationer mellan elever samt vårdnadshavare, personal och ledningen är en förutsättning för bra studieresultat och en trevlig stämning på skolan.
Arbetsbeskrivning
Som lärare mot fritidshemmet/fritidspedagog planerar och genomför du undervisning samt har ett pedagogiskt uppdrag vilket ska bidra till en stimulerande och utvecklande vistelse för eleverna under den samlade skoldagen.
Som lärare mot fritidshemmet/fritidspedagog arbetar du i ett arbetslag tillsammans med lärare och barnskötare samt eventuella elevassistenter.
Som lärare mot fritidshemmet/fritidspedagog är en del av uppdraget att samverka under skoldagen.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Planering, genomförande, utvärdering samt utveckling av det pedagogiska arbetet på fritidshemmet utifrån läroplanens fjärde kapitel
Planering, genomförande, utvärdering samt utveckling av undervisning under skoldagen i det ämne som du undervisar i och är legitimerad i
Under skoldagen samverka (se nedan)
Tillsyns- och omsorgsansvar
Information och dokumentation samt administration
Vårdnadshavarkontakter
Rastansvar samt pedagogiska måltider
Medverkan i skolans ämneslag i ditt ämne
Samverkansuppdraget
Finnas nära och stödja elever vid övergångar mellan lektioner, raster och måltider samt övergången från skola till fritids
Stödja elever under lektioner på individ- och/eller gruppnivå utifrån identifierade behov i dialog med ansvarig lärare
Finnas nära och stödja elever under raster och måltider
Genomföra schemalagda lektioner vid frånvaro
Kvalifikationer
Vi söker dig som har grundlärarexamen.
Du är väl insatt i skolans styrdokument och uppdrag. Som person är det viktigt att du är ansvarskännande, initiativrik och empatisk. Du ska vara en tydlig ledare som har lätt för att skapa goda relationer till elever, vårdnadshavare och kollegor. Vidare har du förmågan att se alla elever och ta hänsyn till deras individuella förutsättningar och bidrar till ett lärande under hela dagen.
Det är meriterande med några års erfarenhet av arbete i skola men vi välkomnar även nyexaminerade. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Ett absolut måste är att du sätter samarbete högt och att du känner ett gemensamt ansvar för eleverna och att lärandet pågår hela dagen.
Du ska vara intresserad av att utveckla fritidsverksamheten på F-3. Skolan har dessutom en modern, stor och välutrustad skolgård som inbjuder till roliga aktiviteter.
Du ska ha en positiv framtoning med ett lågaffektivt förhållningsätt.
Personlig lämplighet är av största vikt.
Tillträde 27/2 eller enligt överenskommelse.
Urval och intervjuer sker löpande.
Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga pedagoger skillnad på riktigt.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.