Arbetsbeskrivning
RK Informationsförvaltning, Förvaltningsavdelningen
Har du erfarenhet av dokument- och ärendehantering och trivs med att ge service samt har en hög grad kvalitetsmedvetenhet? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Rollen som registrator passar dig som är samhällsintresserad och har ett intresse för utveckling inom dokument- och ärendehantering.
Arkiv- och registratursektionen på Regeringskansliet ansvarar bland annat för registratorsverksamhet för alla departement. Som registrator ansvarar du för posthantering, registrering, distribuering, arkivering och kvalitetssäkring samt löpande stöd och service till verksamheten. Mot allmänheten är du i många fall första ingången till verksamheten, där du t.ex. vägleder och besvarar frågor inom ramen för ditt uppdrag samt tar emot förfrågningar om allmän handling. Rollen innefattar att ge råd och service. Tempot är högt samtidigt som det är viktigt att bibehålla god kvalitet i arbetet.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen inom exempelvis Arkiv och informationsvetenskap eller samhällsvetenskap alternativt att du har skaffat dig motsvarande arbetslivserfarenhet som bedöms som likvärdig. Rollen kräver att du har grundläggande kunskaper i regelverket kring offentlighet och sekretess. Du behöver också ha god kunskap om it, digitala verktyg och Officepaketet. God kunskap i svenska i tal och skrift är även ett krav för tjänsten.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat som registrator inom offentlig förvaltning samt erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddsklassificerad information. Har du kunskaper i regelverket kring säkerhet är det även meriterande.
Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som är serviceinriktad då du har många olika kontaktytor i ditt arbete. Du är van att arbeta självgående med hög grad av kvalitetsmedvetenhet. Som en del i en stor arbetsgrupp är god samarbetsförmåga en självklarhet för dig. I en omvärldsstyrd verksamhet som vår krävs en stor flexibel förmåga.
Övrigt
En eller flera tillsvidareanställningar. Anställningen inleds med en 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Observera att intervjuer kommer att ske under januari 2025.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Therése Westerlund som är gruppchef på sektionen. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanna Grotander. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokrik för Saco och Jan Wahlström för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 december 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.