Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill arbeta för att Vidingehem ska vara det självklara valet av hyresvärd genom hela livet!
Vi är drygt 140 medarbetare som arbetar med att finnas till hands i vardagen för att göra boendet enkelt och bekvämt för våra hyresgäster. Vi är stolta över vår goda företagskultur och kan erbjuda en trivsam och framåtriktad arbetsplats.
Vidingehem är en del av Växjö kommun och tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i – idag och i framtiden. Välkommen till oss på Vidingehem!
Avdelningen Ekonomi & Affärsstöd söker en affärscontroller för den fortsatta utvecklingen av analyser av intäkter och verksamheten. Affärscontrollern rapporterar till chef ekonomi och affärsstöd.
ARBETSUPPGIFTER
Som affärscontroller har du en viktig roll i att vidareutveckla det ekonomiska analysarbetet inom fastighetsområdet och att därigenom bidra till att nå Vidingehems mål och vision. Du är en aktiv part till verksamheten och ansvarar för ekonomisk förvaltning i vårt fastighetssystem. Utifrån verksamhetens behov driver du utveckling av systemstöd för fastighetsdata mot ekonomi- och BI-system. Huvudsakligen kommer du att ansvara för och arbeta med följande:
• Hyresberäkningar och utveckling av hyresmodeller för bostäder och lokaler i dialog med hyresutvecklare
• Förhandlingar med Hyresgästföreningen
• Upprättande av budget och prognoser för hyresintäkter
• Specialiserat stöd gällande fastigheterna som får effekter på intäkter och andra nyckeltal
• Proaktivt arbete med fördjupade analyser av fastigheternas övergripande intäkts- och kostnadsmassa med utgångspunkt i bolagets strategi
och mål
• Ansvar för årliga fastighetsvärderingar samt värderingar utifrån möjliga förvärv och avyttringar.
• Delaktig i framtagande av investeringskalkyler för nyproduktion och renoveringar, uppföljningar och analyser
• Delaktig i utveckling av nya affärsmodeller som hyresgäster eller verksamheten efterfrågar
• Säkerställa den administrativa hanteringen av intäktsflödet
• Upprättande och analys av marknadsvärderingar i fastighetsbeståndet
• Systemförvaltning avseende de ekonomiska delarna i fastighetssystemet
• Utbilda och coacha verksamheten i affärsmässiga ekonomiska frågor
• Ansvar och sammanhållande för bolagets försäkringar
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad civil- eller fastighetsekonom eller har annan akademisk utbildning som vi bedömer relevant. För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har minst 5-10 års relevant yrkeserfarenhet av liknande uppdrag. Som person drivs du av ett intresse för vår verksamhet och kan bidra till utveckling av denna genom din analytiska förmåga och ditt utvecklings- och resultatfokus. Du är noggrann och systematisk och har god förmåga att kunna sätta dig in i verksamhetens behov, se helheter och skapa och presentera underlag för beslut. Du är mån om att skapa förtroendefulla relationer och gott samarbete med de som du kommer i kontakt med i ditt uppdrag. Du är erfaren i att hantera verksamhetssystem och digitala verktyg. Vidare har du goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
ÖVRIGT
Är du intresserad att gå vidare i rekryteringsprocessen ser vi fram emot att ta del av din CV/ansökan. För frågor om rollen, ta gärna en första kontakt med Marcus Petersson.
Välkommen in med din ansökan!
Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.