Arbetsbeskrivning
Key Account Manager till Lowell Sverige
Lowell Sverige fortsätter att växa med nya strategiska partnerskap. I samband med att vi växer behöver vi stärka vår position mot våra nyckelklienter med en Key Account Manager (KAM). Huvuduppdraget i KAM rollen är att utveckla och stärka affärsrelationerna och ansvara för hela affärsportföljen avseende utpekade nyckelklienter och prospekts.
Vi söker dig som vill vara med i ett utvecklande och stimulerande arbete i en kreativ miljö där du har en nyckelroll i ett framåtlutat kommersiellt team. Rollen innebär även internationella kontakter såväl internt som externt. Du kommer att få stor möjlighet att utvecklas och växa med bolaget i en expansiv fas.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i centrala Stockholm eller i Göteborg.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om tjänsten
I rollen som KAM kommer du att ansvara för ett antal nyckelklienter där uppdraget blir att utveckla intäkterna och stärka relationerna på ledningsnivå. Ditt ansvar blir att arbeta med Lowells hela produktutbud samt utveckla befintliga produkter och identifiera affärsmöjligheter inom nya affärsområden hos befintliga och potentiella klienter. Uppdraget summerat är att du ansvarar för att etablera Lowell som en strategisk affärspartner till nyckelklienterna. Uppdraget innefattar även ett ansvar för att identifiera och implementera affärsmöjligheter hos nya klienter.
Du ingår i KAM organisationen och rapporterar till Sales Director Lowell Sweden som är placerad i Göteborg.
Dina arbetsuppgifter:
- Säkerställa att löpande affärsutveckling sker tillsammans med utvalda klienter
- Identifiera nya affärsmöjligheter hos existerande klienter
- Identifiera och driva projekt för nyförsäljning mot identifierade nya affärsmöjligheter
- Säkerställa att vi har en väletablerad utvecklingsplan som även innefattar en tydlig samarbetsmodell med viktiga klienter
- Utveckla och behålla relationer med beslutsfattare och andra nyckelpersoner på C -nivå och uppåt i organisationen
- Bygga förståelse för klienternas strategier, affärsmodell, roadmap och underliggande utmaningar
- Bjuda in till och utveckla klientteamen internt tillsammans med bland annat produktspecialister, Operations och IT
- Samarbeta med övriga delar av Nordens kommerisella organisation
Vem vi söker
Vi söker en drivande person med förmåga att se affärsmöjligheter, som vågar utmana inlärda mönster inom försäljning i syfte att driva och utveckla Lowells affär. Du är uthållig och strukturerad och vet att försäljningsresultat kommer av hårt och långsiktigt arbete. Du är påläst och skicklig på att hantera och styra säljprocessen samt har förmågan att etablera täta och långsiktiga relationer med dina klienter. Genom din goda känsla för relationer bygger du ditt eget starka nätverk både externt och internt inom Lowell.
Erfarenhet inom kredithantering och/eller inkasso är meriterande. Vi tror att utan tidigare erfarenhet från inkassobranschen har du åtminstone 3-5 års erfarenhet av komplex tjänsteförsäljning på strategisk nivå. Du uttrycker dig flytande i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
För att lyckas behöver du vara genuint intresserad av affärer, ta egna initiativ och ha förmågan att driva en affär från prospektering till avslut. Du har även god kommunikativ förmåga, där du är van att leda affärsteamet i säljprocessen. Som person är du en lagspelare men har även förmågan att arbeta självständigt och processorienterat. I en ständigt föränderlig marknad ser vi att du är mycket strukturerad och där ett tekniskt intresse är meriterande.
En viktig pusselbit är dina personliga egenskaper som vi kommer lägga stor vikt vid i urvals- och intervjuprocessen.
Hälsning från Director Sales Sverige
Hej, Tomas heter jag och kommer vara din chef i den här rollen.
I min roll som ledare arbetar jag för att skapa starka och presterande team. För mig är det viktigt att vi får arbeta i en miljö som tillåter oss att utvecklas, både av framgång och misstag. Det är viktigare för mig att vi vågar tänka nytt än att fastna i gamla tankebanor. För mig är vårt resultat summan av det uthålliga arbete som krävs inom försäljning och något vi åstadkommer som team. Jag tror att du, precis som jag, brinner för att nå ut med ett starkt varumärke och produkt på marknaden och tillsammans med våra klienter göra skillnad för många människor i en svår situation. Som stor aktör på marknaden har vi möjlighet att verkligen påverka och vi jobbar för att krediter ska fungera bättre - för alla.
Vad vi erbjuder
Vi välkomnar dig till ett spännande bolag med höga mål och ambitioner, som löpande arbetar med att utveckla och utmana oss själva. Vi erbjuder dig ett varmt företagsklimat, härliga kollegor samt bra förmåner och goda arbetsvillkor. På Lowell har vi valt att arbeta i en hybridmodell vilket innebär att vi arbetar både på kontoret och hemifrån. Lite beroende på roll och uppgifter såklart. Resor förekommer i tjänsten då våra klienter och kollegor befinner sig inom Norden.
Lowell är ett värderingsstyrt bolag som lever efter värderingarna Pioneering, Ambition, Compassion, Excellence & Responsibility. Värderingarna är grunden för Lowells verksamhet och sätt att vara och arbeta på.
I Sverige har Lowell kontor i Stockholm och Göteborg med drygt 200 anställda. Hela Lowell-koncernen har 4 400 anställda varav ca 980 har hemvist i Norden.
Mer information om Lowell hittar du på www.lowell.se.
Ansökan
För frågor kring tjänsten, välkommen att kontakta Tomas Malmberg, Sales Director, 073-274 44 34 eller Petra Fryxell, Talent Experience Partner, 072-741 15 79.