Erfaren kommunsekreterare med driv och ansvarskänsla
Skicka ansökan 18 dagar kvar
Systemförvaltare Kommunsekreterare
18 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi. Här på sektorn för ledning och samordning söker vi en erfaren kommunsekreterare med driv och ansvarstagande. Sektorn stödjer kommunstyrelsen i att leda, samordna och ha uppsikt över hela den kommunala verksamheten och i att driva på och följa upp genomförandet av kommunfullmäktiges beslut. Tjänsten är placerad på stadskansliet som bland annat ansvarar för stöd i ärendeberedning och sekretariatsstöd till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, facknämnder, utskott och råd. Stadskansliet ansvarar också för det löpande arbetet med myndigheternas registratur, genomförandet av allmänna val, överförmyndarfrågor och företräder arkivmyndigheten genom stadsarkivarierna och driver en rad utvecklingsprojekt samt förvaltar det stadsövergripande ärende- och dokumenthanteringssystemet med flera system. Som kommunsekreterare är du en nyckelperson i att kvalitetssäkra ärenden inom ramen för stadens övergripande ärendeberedningsprocess och deltar vid och ansvarar för en rad olika beredningsmöten. Dina arbetsuppgifter innebär att tillsammans med kommunsekreteraren ansvara för förberedelser inför och genomförandet av fullmäktiges sammanträden. Du har beredskap att vara sekreterare vid kommunstyrelsens sammanträden och är sekreterare i minst ett av kommunstyrelsens utskott och eventuellt flera organ. Du bereder självständigt en rad olika ärenden, lämnar förslag till hantering av remisser, administrerar valärenden med flera ärenden och skriver beslutsunderlag och protokoll. Du medverkar vid utbildningar och informationsinsatser och bidrar aktivt till utveckling av verksamheten. Du är systemförvaltare för kommunfullmäktiges sammanträdesstöd där en prioriterad uppgift under 2025 är kravställning. Vid behov utför du även andra uppgifter inom avdelningens ansvarsområde.  I rollen har du kontakter med den högsta politiska ledningen, den högsta tjänstemannaledningen och en rad andra tjänstepersoner, förtroendevalda och olika myndigheter. Vi vill att du har en examen inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Mycket goda kunskaper om kommunallagen är ett krav. Minst två års erfarenhet från arbete som kommunsekreterare eller motsvarande är ett krav.  Du förmår att bygga förtroende, tycker om interaktion och att samordna. Du är kommunikativ och pedagogisk. Du är en mycket god skribent med ett oklanderligt språk. Du är ansvarstagande, analytisk och noggrann med en hög förmåga att självständigt planera och driva ett effektivt arbete som tar sin utgångspunkt i verksamhetens behov. Du har hög integritet och hög förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du kan vid behov arbeta i ett högt tempo utan att ge avkall på kvalitet och du tycker om att arbeta med såväl rutinartade som mer fördjupade uppgifter. Att samarbeta, ge god service, bidra till ett gott arbetsklimat och utveckla positiva relationer är självklart för dig. Övrig information Kvällsarbete förekommer bland annat i samband med fullmäktigesammanträden. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Ansök senast den 15 december 2024. Urval och intervjuer kan påbörjas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via e-post. En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret. Välkommen med din ansökan! Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-26
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk