Arbetsbeskrivning
Är du miljöintresserad och vill vara med och inspirera och aktivera andra för en bättre miljö? Då ska du läsa vidare, för nu söker vi timanställda till VA SYDs Kundservice!
Det här handlar jobbet om Som en av våra kundrådgivare blir du ett av VA SYDs viktiga ansikten utåt, eftersom vår enhet Kundservice är ingången till VA SYD via telefon, mejl och sociala medier. Vårt mål är att lösa de frågor vi får vid första kontakten, vilket bygger på en bred kunskap om våra olika verksamhetsområden; vatten och avlopp samt avfall. Ambitionen är också att underlätta mer och mer för våra kollegor som jobbar inom dessa områden. Vi arbetar väldigt nära varandra för att kunna hantera komplexa frågor och högt tempo. Problemlösning och samarbete är därför en stor del av vår vardag.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innebära att:
Hantera frågor om fakturor
Göra ändringar i abonnemang
Ge råd om sortering
Ta emot reklamationer
Förvalta relationer med våra externa samarbetspartners
Hantera akuta ärenden som kräver snabb hantering
Hantera administrativa uppgifter som till exempel att hålla våra system uppdaterade
Administrera, förvalta och driva förbättringsarbete kopplat till VA SYDs verksamhetssystem
Vi erbjuder Tillsammans med ett roligt och härligt team av kollegor kommer du att få vara med om att inspirera andra! Kundserviceteamet jobbar nära varandra och för att du ska trivas måste du också ha inställningen att ni alla hjälps åt och jobbar för nöjda kunder. Din arbetstid är schemalagd till kl 08.00 - 16.30, måndag-fredag .
Du kommer till en arbetsplats med god gemenskap och stolthet över vårt samhällsviktiga uppdrag där du ges mycket eget ansvar och möjlighet att påverka både arbetet och din egen kompetensutveckling. Vi värnar om våra medarbetare och satsar på delaktighet och utveckling samt balans mellan arbete och fritid och erbjuder bland annat friskvårdstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterdagsväxling. Vi arbetar aktivt för att VA SYD ska upplevas som en mycket bra arbetsplats av våra medarbetare. VA SYD är stolta mottagare av utmärkelsen ”Excellent Arbetsgivare 2024” hos Nyckeltalsinstitutet, som visar att våra satsningar på ett hållbart arbetsliv ger resultat.
Vem är du? Du b rinner för god service, sätter kunden i centrum och ger ett gott bemötande. Eftersom tjänsten innebär mycket kundkontakt förutsätter vi att du har en god förmåga att skapa förtroende, gillar att bygga relationer och har förmågan att vara positiv och diplomatisk men tydlig i din kommunikation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
För att bli framgångsrik i rollen är det av stor vikt att du både är en nyfiken och självgående igångstartare, och att du har vanan att kunna samarbeta. Tålmodighet och förmågan att hålla många bollar i luften, samt prioritera mellan dessa, är väsentligt. Du ska trivas i en miljö med kontinuerlig utveckling och förändring. Självklart står du bakom vår miljöidentitet och våra kärnvärden kvalitet, engagemang och lyhördhet.
Dina erfarenheter Erfarenhet från arbete inom kundservice är ett krav
Du har minst gymnasiekompetens. Högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande är meriterande
Hög IT-mognad då du arbetar i många olika verksamhetssystem
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Vill du vara med och driva på miljösmarta lösningar i samhällsbygget? Välkommen med din ansökan!
Vilka är VA SYD?
VA SYD är en av Sveriges största VA- och avfallsorganisationer som storsatsar på hållbar avloppsrening och driver på miljösmarta lösningar i samhällsbygget. Vår verksamhet är igång dygnet runt, har över en halv miljon kunder och omsätter en och en halv miljard per år. Vi renar, kvalitetssäkrar och levererar dricksvatten och tar hand om det som spolas ner i våra avlopp för att vårda hav och vattendrag. Vi hanterar skyfall genom att skapa kreativa lösningar för vattnets väg och samlar in avfall för återvinning och återbruk. Vi motiverar och inspirerar våra kunder till att göra smarta miljöval.
Övrig information På VA SYD arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att alla sökande bedöms utifrån samma kriterier och prioriterade kompetenser. Våra intervjuer fokuserar på de kompetenser som är viktiga för rollen, vilka inkluderar yrkesmässig erfarenhet, kunskap och beteenden. Vi har tagit bort det personliga brevet från vår process och ber dig istället att kortfattat motivera varför du söker jobbet och besvara några urvalsfrågor som utgår från kraven i rollen. På så sätt sparar vi både din och vår tid genom att det blir tydligt för dig vad du ska fokusera på, och vi kan matcha rätt kandidat för rollen och göra ett effektivt och rättvist urval. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos VA SYD samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen.
VA SYD bedriver samhällsviktig verksamhet och ställer därför höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande hos våra medarbetare. En del av våra tjänster är säkerhetsklassade, det innebär att du som sökande eventuellt behöver gå igenom en säkerhetsprövning innan anställning enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vissa av våra anställningar kan även innebära en krigsplacering.