Arbetsbeskrivning
Välj Telge – här får du kombinera affärsmässighet med samhällsnytta och som medarbetare får du frihet under ansvar och möjlighet att påverka.
Vi tror på dig som individ och utgår ifrån att du bär på din alldeles egna unika förmåga att kunna göra skillnad. Vi tror också på att det är bra att vi har olika bakgrunder och erfarenheter för att vi tillsammans ska kunna göra skillnad. Modig är ett av våra fyra kärnvärden och tillsammans med våra tre andra kärnvärden – öppen, enkel och personlig – präglar de mycket av det vi gör. För att du ska må bra och nå din fulla potential, så vet vi att du behöver en god balans mellan arbete och fritid.
Så här säger Katarina Tano, rekryterande chef om rollen: ”V ar med och utveckla en samhällsviktig verksamhet som alltid ska fungera, samtidigt som du lär känna våra duktiga medarbetare. Tillsammans blir vi ett fantastiskt team.”
Arbetsuppgifter och ansvar I din roll som gruppchef på va-driften, kommer du att tillhöra VA-enheten på avdelning Produktion & Distribution. Du ansvarar för drift och underhåll av va-ledningsnätet eller våra va-anläggningar. Du direktrapporterar till enhetschefen och ingår i va-enhetens ledningsgrupp.
Självklart har du personal- och arbetsmiljöansvar för gruppen. Du har ansvar för budget och är resultatansvarig för definierade verksamheter. Vi ser också att du kommer att arbeta aktivt för att utveckla och förbättra gruppens arbetssätt, planera och prioritera utifrån förutsättningar och skapa förtroende och goda relationer. En viktig del är att säkerställa att medarbetare utvecklas och trivs och att gruppen når uppsatta mål.
Du kommer även att bidra till utvecklingen av va-enhetens och avdelningens uppdrag genom att stötta va-enhetschefen i strategiska och övergripande frågor. Du har också ansvar för planering av beredskap.
Vi är Telge Nät Varje dag, 365 dagar om året ser Telge Nät till att kunder i och utanför expansiva Södertälje har stabil och hållbar tillgång till el, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät, vatten och avlopp. Idag är vi cirka 200 medarbetare som jobbar tillsammans. På Telge Nät blir du snabbt en i gänget och det finns alltid en kollega nära till hands.
Vår önskelista Vi vill gärna lära känna dig och veta lite mer om vad du kan. För den här tjänsten behöver du ha en relevant högskoleutbildning eller en universitetsutbildning inom samhällsbyggnad, eller erfarenhet som bedöms vara likvärdig. Du har en ledarskapsutbildning, alternativt flerårig arbetslivserfarenhet inom anläggningsbranschen, och har en arbetsledande funktion. Du är genuint intresserad av att leda och har erfarenhet av att motivera och coacha andra. Du motiverar dina medarbetare och driver förändringsarbeten.
Dessutom har du erfarenhet av budget-, resultat- och prognosarbete och du kan ta fram underlag för förebyggande underhåll och investeringsbehov.
Tack vare din administrativ sida är du van vid att hantera olika IT-program och är också bekväm med att en stor del av arbetstiden handlar om administration. Samtidigt ser du helheten och arbetar strukturerat med förmåga att snabbt kunna prioritera om när förutsättningarna förändras.
Med ditt sätt att vara skapar du förtroende och goda relationer och har förmågan att bibehålla dem genom ett långsiktigt samarbete. Du är prestigelös och tycker om att dela med dig av din kunskap till dina medarbetare, men tar gärna in andras idéer för att utmana och förbättra gruppens sätt att arbeta.
Du kommunicerar mycket bra på svenska, både i tal och skrift, du har också B-körkort samt vana att arbeta i Microsoft Office. Du behöver också känna igen dig i våra kärnvärden öppen, enkel, personlig och modig.
Plus i kanten Vi begär inte att du ska kunna allt, men om du har erfarenhet av någon eller några av följande är det ett plus:
Du har erfarenhet av chefskap, förvaltning av va-anläggningar, ledningsnät och dagvattenanläggningar. Du har även kunskap om va-anläggningars uppbyggnad och funktion, samt kunskap inom vattentjänstlagen. Du har kunskap i Mercur, Unit 4, Stratsys, IDUS, CRM.
Mångfald, inkludering och trygghet Vi på Telge arbetar aktivt för mångfald och inkludering och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. En trygg och säker arbetsmiljö är vår högsta prioritet. Arbetspsykologiska tester ingår i våra rekryteringsprocesser till chefs- och specialisttjänster och vi genomför återkommande, slumpmässiga drogtester bland alla våra medarbetare.
Sista ansökningsdatum 6 januari 2025
Några frågor? Vill du veta mer om tjänsten eller har frågor om rekryteringsprocessen? Då är det rekryterande chef Katarina Tano du ska kontakta, på 08-550 230 43. Fackliga kontaktpersoner är Robert Holm för Vision och Magnus Enderin för SACO, du når båda på 08-550 220 00.
Välkommen hit, du med! Telgekoncernen ägs av Södertälje kommun och består av nio helägda bolag med cirka 900 medarbetare som fördelas över drygt 250 olika yrkesgrupper. Inom Telgekoncernen finns en stor bredd av bolag och de som ingår är Södertälje Hamn, moderbolaget Telge AB, Telge Bostäder, Telge Fastigheter, Telge Inköp, Telge Nät, Telge Tillväxt, Telge Återvinning och Tom Tits Experiment. Det som binder ihop oss och är gemensamt för oss alla är att vi jobbar för att förena affärer med samhällsnytta, samtidigt som vi har kul på jobbet. Hållbarhet genomsyrar allt vi gör och för oss handlar hållbarhet om social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Vi planerar långsiktigt och agerar kortsiktigt för att nå vara hållbarhetsmål.
Vår bas finns i Södertälje – här är ambitionsnivån hög, expansionstakten snabb och utvecklingsviljan stor. Vi är familjära och hälsar på varandra när vi möts i korridoren eller vid kaffemaskinen. Bolagens variation gör att du med rätt personlighet och attityd kan komma långt. Det finns många olika karriärvägar att välja mellan. Vi arbetar tillsammans för att följa vår strategi och nå koncernens hållbarhetsmål med ambitionen att göra det så bra vi kan för de som bor och verkar i Södertälje.