OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.
Sydarkivera är en gemensam arkivorganisation för 38 kommuner och en region i södra Sverige. Sydarkivera hjälper förbundsmedlemmarna att uppfylla offentlighetslagstiftningens krav och skapa förutsättningar för bevarandet av vårt gemensamma kulturarv.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos Sydarkivera ingår du i den enhet som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Tillsammans med kollegor från olika professioner arbetar du med att stödja Sydarkiveras förbundsmedlemmar i arbetet med informationshantering och arkivering. Du har daglig kontakt med våra förbundsmedlemmar via olika kanaler som Community och webbmöten.
I anställningen ingår det att vara systemförvaltare för Visual Arkiv och ansvara för förtecknandet av våra digitala arkiv. Du kommer arbeta tillsammans med Sydarkiveras metadatastrateg och ha en unik möjlighet att lära dig mer om standarder och specifikationer för arkivredovisning.
Sydarkivera har tagit emot digitala arkivleveranser sedan 2016 och det har börjat att komma allt fler förfrågningar om utlämnande av handlingar. I dina arbetsuppgifter ingår att handlägga utlämnande av allmänna handlingar från det digitala arkivet. Du kommer att samarbeta både med Sydarkiveras förbundsjurist och med bevarandefunktionen som hanterar framtagning av handlingar. I uppgifterna ingår att hantera uppföljning och statistik som redovisas för förbundsstyrelsen.
Som medarbetare hos Sydarkivera kommer du att ha ett omväxlande och utvecklande arbete i en komplex och variationsrik organisation. Enhetens medarbetare är fördelade på flera placeringsorter. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg.
Du kommer också vara arkivredogörare för förvaltningens arkiv, hantera registrering av allmänna handlingar i dina ärenden och liknande uppgifter som förekommer inom offentlig förvaltning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap. Du har goda kunskaper om offentlighet och sekretess och praktisk erfarenhet av att förteckna arkiv och handlägga utlämnande av allmänna handlingar. Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna kommunal eller regional sektor.
Det är meriterade om du har erfarenheter av arkivtillsyn, rådgivning eller utbildning i arkivfrågor. Det är även meriterande om du har efterenhet av sekretessbedömningar och göra menprövning i samband med utlämnande av allmän handling. Det är också meriterande om du har erfarenhet av systemförvaltning ur verksamhetsperspektiv eller långsiktigt digitalt bevarande.
Som person är du ansvarstagande och har hög integritet. Du har en god planerings- och organisationsförmåga och ett sinne för noggrannhet och struktur. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten.
Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt både digitalt och analogt. Du förutsätts kunna arbeta självständigt men samtidigt kunna följa gemensamma arbetssätt. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra och kommunicera på ett förtroendefullt sätt.
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö samt en unik arbetsplats, fylld av experter inom arkivområdet.
Omfattning, varaktighet, placering och tillträde
Tjänsten omfattar heltid och är tills vidare, det kan bli aktuellt med provanställning.
Tillträde efter överenskommelse.
Placeringsort är Alvesta. Vi erbjuder viss möjlighet att arbeta hemifrån.
Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ansökan
Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju.
Ansökan ska vara märkt med SARK/2024:276
Sista ansökningsdag är den 15 december 2024.
Ansökan skickas via e-post till [email protected]
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef, 0472-39 01 51
Fackligt ombud
Elin Jonsson, SACO, 0472-39 10 03
Magdalena Salomonsson, Vision, 0472-39 01 82
Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.