Om tjänsten
Vill du göra skillnad i en samhällsviktig funktion? Vi söker nu en interim VA Driftchef till en kommun nära Malmö. Rollen innebär att leda, utveckla och följa upp kommunens arbete inom vatten och avlopp med ett tydligt fokus på resultat, ledarskap och långsiktig hållbarhet. Uppdraget är med start 7 januari och pågår till och med sista september under tiden som rekrytering av den fasta tjänsten pågår. Låter detta som något för dig? Sök redan idag, urval och intervjuer sker löpande.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Som VA Driftchef ansvarar du för personal, verksamhet och budget för en grupp på cirka 14 medarbetare. Verksamheten omfattar hela VA-området, från planering och drift till underhåll och förnyelsearbete. Kommunen har ett eget vattentorn, avloppsreningsverk, över 60 pumpstationer och ett omfattande ledningsnät.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Strategiskt ledarskap: Navigera organisationen mot kommunens vision och övergripande mål.
- Operativt ansvar: Säkerställa daglig drift och att verksamheten fungerar dygnet runt.
- Planering och beredskap: Utveckla och följa upp både lång- och kortsiktiga planer.
- Samarbete och kommunikation: Bygga goda relationer med sektorer, myndigheter, konsulter och entreprenörer.
- Arbetsmiljö: Främja en trygg arbetsmiljö och ett positivt arbetsklimat.
- Rapportering: Vara en del av samhällsbyggnadssektorns ledningsgrupp och rapportera till sektorchefen.
Tjänsten är på heltid 40h/vecka
Kommunen arbetar utifrån ett ”flexibelt arbetsliv” vilket innebär att det finns möjlighet till att arbeta både på arbetsplats och på distans en eller ett par dagar i veckan dock i samråd med uppdragsgivare och verksamhetens behov.
Som chef för ett antal medarbetar och ansvar för leverans till ledning och politiker krävs det att man är nåbar och tillgänglig.
Inga extra kostnad för traktamente, resor eller logi utgår. Vid digitala möten använder sig Kommunen utav Teams.
Vem är du?
För att vara aktuell för uppdraget är det ett krav att du har:
Akademisk utbildning inom VA, miljöteknik eller närliggande område.
Erfarenhet:
- Minst 5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom VA-verksamhet.
- Minst 5 års erfarenhet av ledande befattning med målstyrning och resultatansvar.
- Erfarenhet av arbete i politiskt styrda organisationer.
Kunskap om lagstiftning:
- Förvaltningslagen.
- Kommunallagen.
- Lagen om allmänna vattentjänster.
- Miljöbalken.
- Lagen om offentlig upphandling (LOU).
Språkkunskaper: Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
Körkort: B-körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är:
- Kommunikativ och tydlig i ditt ledarskap.
- Strukturerad och strategisk, med förmåga att prioritera och analysera komplex information.
- Engagerande och motiverande, med en naturlig förmåga att skapa förtroende och goda relationer.
- Operativ när det behövs, med en hands-on inställning.
- Lösningsorienterad, öppen och tydlig, med god konflikthanteringsförmåga.
Referenser:
För att styrka konsultens erfarenhet och visa att Leverantörens erbjudna konsult, som är satt att utföra uppdraget i enlighet med Kommunens upphandlingsunderlag respektive Leverantörens anbud uppfyller de krav Kommunen har på uppdraget, ska konsulten redovisa två (2) liknande referensuppdrag. Med liknande referensuppdrag avses att genomföra motsvarande tjänster som uppdraget i denna upphandling omfattar åt en kund/beställare inom offentlig sektor eller privat sektor. Minst en (1) av referenser ska vara en offentlig sektor. Om det andra referensuppdraget är en kund från privat sektor skall företaget/ referensen vara minst ett medelstort företag eller ett stort företag enligt EUs definition. Uppdragen ska ha utförts under de senaste två (2) åren.