Arbetsbeskrivning
Vad erbjuder vi dig?
Nyligen har vi avslutat ett treårigt iFous program kring Hållbar förskola.
Syftet med programmet var att med stöd av forskning identifiera effektiva sätt att arbeta med hållbar utveckling och undersöka vilka effekter detta kan medföra i förskolans kontext. Enligt Lpfö-18 ska utbildningen lägga grunden till ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl miljömässig som ekonomisk och social.
Vårt riktningsfokus för detta läsår är social hållbarhet. Det sociala hållbarhetsperspektivet inbegriper mycket av den värdegrund som förskolans uppdrag vilar på. Det handlar om respekten för livet i alla dess former - människors lika värde, integritet, solidaritet, jämställdhet och inkludering. Utbildningen ska ha ett demokratifokus och ge barn förutsättningar att utveckla förmåga att ta ansvar för sig själva, sin omgivning och ett gemensamt hållbart samhälle.
Vi erbjuder en arbetsplats där nytänkande uppmuntras och där vi genom ett kollegialt lärande utvecklar undervisningen. Vi arbetar aktivt med våra lärmiljöer och barnens inflytande, kopplat till undervisning. Du kommer att ingå i ett arbetslag med ansvar för reflektion, planering och genomförande av undervisningen.
Vi söker två förskollärare, en till Hästhovens förskola i Hästveda och en till Lyckans förskola i Farstorp. Båda tjänster är ett vikariat som sträcker sig t.o.m 30 juni 2025 med möjligheter till förlängning.
Vem är du?
En legitimerad förskollärare som vill vara med och skapa en undervisningsmiljö som är lustfylld, där alla barn har möjlighet att utmanas och lyckas. Du är professionell och med ditt sätt att bemöta barn, vårdnadshavare och kollegor skapar du engagemang, tar ansvar och sprider glädje.
I din roll som förskollärare ser du det kompetenta barnet och du utgår ständigt utifrån barnets intresse och behov, när du tillsammans med dina kollegor formar undervisningen.
Vi söker dig som har kunskap om förskolans styrdokument och förmågan att kunna omsätta den i praktiken. Att arbeta med pedagogisk dokumentation, där man följer barnets lärprocesser är något som du ser som en självklarhet för att kunna driva utvecklingen framåt.
Du behöver vara öppen för nya idéer, som ser stor vinning i det kollegiala lärandet och vågar ta initiativ till nyskapande!
Du är välkommen att söka även om du ännu inte fått din förskollärarlegitimation, tjänsten skrivs då som tidsbegränsad anställning fram tills dess att legitimation uppvisats. Du ska dela värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy, medarbetar- och ledarpolicy
Övrigt
Utdrag ur belastningsregister ska uppvisas före anställning.
Rekryteringsprocessen kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan i dag!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Har du skyddad identitet så kontakta HR-administratör Simon Priebe.
Barn- och utbildningsförvaltningen ansvarar för kommunens förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, anpassad skola och kulturskola. Vi arbetar gemensamt för en lärmiljö där barn, elever och personal lyckas. Vår gemensamma vision är: Alla ska få bli sitt bästa.
Hästhovens förskola är en förskola som är placerad i byns hjärta med närhet till både skog, skola och bibliotek. Förskolan har 80 inskrivna barn fördelat på fem avdelningar. Lyckans förskola är belägen i ett fint naturområde i Farstorp och har 35 inskrivna barn fördelat på två avdelningar.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!