Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Som HR-specialist hos Diskrimineringsombudsmannen ingår du i HR-sektionen som ska stödja myndigheten i att ha ett professionellt medarbetar- och ledarskap, en god hållbar arbetsmiljö, kompetensförsörjning samt ett aktivt arbete för lika rättigheter och möjligheter.
Som HR-specialist kommer du att arbeta operativt med rekrytering samt ge konsultativt stöd till cheferna inom HR-området. I rollen ingår även att informera, samverka och förhandla med arbetstagarorganisationerna i arbetsgivar- och verksamhetsrelaterade frågor samt informera och samverka med skyddsombud i arbetsmiljöfrågor.
Arbetet ska genomföras självständigt och rapporteras till chefen för HR-sektionen.
Övrigt förekommande uppgifter:
- Vara kontaktperson till några av DO:s chefer
- Vara ett professionellt stöd och arbeta operativt i förhållande till chefer inom HR-området inom området rekrytering
- Delta i hela rekryteringsprocessen från att utforma kravprofiler till att hänga (fatta) beslut om vem som blivit anställd
- Arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor på sektionen inom exempelvis kompetensförsörjning, lönebildning samt lönerelaterade frågor utifrån avtal
- Delta i andra på HR-sektionen förekommande arbetsuppgifter som exempelvis avtalsadministration och utbildningar - Bistå i den löpande personaladministrationen
Uppdragsperiod och omfattning:
Tjänsten HR-specialist som är ett konsultuppdrag på heltid med start så snart som möjligt och beräknas pågå till och med 2025-08-31. Därefter finns möjlighet till förlängning av avtalet vid ett eller flera tillfällen i ytterligare fyra månader, som längst till och med 2025-12-31.
Arbetet ska i huvudsak ske i myndighetens lokaler i Solna. På sikt kan visst distansarbete ske i samråd med chefen för HR-sektionen.
Krav för tjänsten:
• Högskoleutbildning exempelvis personalvetarprogrammet eller likvärdig utbildning och minst tre års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt gymnasium eller likvärdig utbildning samt fem års arbetslivserfarenhet Inom HR-området
• Kunskaper i MS Office eller likvärdigt
• Kunskaper om HR-system (exempelvis Personec, Primula med flera)
• God kännedom om lagar och förordningar på området
• Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift
• Aktuell erfarenhet av att ha arbetat operativt med rekrytering och kompetensbaserad rekrytering
• Aktuell erfarenhet av att ge brett kvalificerat stöd till chefer i arbetsrättsliga och personalrelaterade frågor
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning.
Om dig
Vi söker dig som har förmågan att samarbeta effektivt i team och skapa goda relationer med kollegor. Du trivs med att arbeta i grupp, men kan även ta ansvar för att driva arbetet framåt på ett självständigt och strukturerat sätt.
För oss är det viktigt att du är en person som inger förtroende genom ditt arbete och har hög integritet. Samtidigt ser vi att du är prestigelös och lösningsinriktad, vilket innebär att du är flexibel och fokuserad på att hitta praktiska lösningar på de utmaningar som uppstår. Du har en god balans mellan samarbete och självständighet samt värderar både relationer och resultat högt.
För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag 2024-11-27
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen
att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller
[email protected]
Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
[email protected]
Välkommen med din ansökan!