Arbetsbeskrivning
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan
finns drygt 13 500 studenter, cirka 80 program och 340 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap,
teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av
forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor
och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar.
Vi söker en internationell handläggare
Södertörns högskola söker en internationell handläggare till International Office, studentavdelningen.
Studentavdelningen omvärldsbevakar och driver utvecklingen på högskolan i frågor inom avdelningens områden och medverkar i övrig verksamhetsutveckling. Förutom att handlägga ärenden tillhandahåller studentavdelningen expertkunskap, vägledning och service till institutioner och förvaltning, samt till studenter.
International Office har åtta medarbetare och är en av fyra enheter inom studentavdelningen. Enheten ansvarar för att samordna och utveckla högskolans internationaliseringsarbete inom utbildningsområdet. Enheten bistår bland annat högskolans internationaliseringsråd, stödjer institutionerna i att utveckla samarbetsavtal för mobilitet, har programansvar för Erasmus+ och MFS, handlägger personal-, lärar- och studentutbyten och stipendier, administrerar bostäder, samordnar studieavgiftsfrågor, ger stöd till inresande internationella studenter samt ansvarar för internationell marknadsföring och rekrytering av internationella studenter. Högskolan ingår i Europauniversitetet KreativEU och leder där arbetsgruppen Mobilitet. Vi söker nu en engagerad och ansvarsfull internationell handläggare till vårt mobilitetsteam.
Arbetsuppgifter
Som internationell handläggare arbetar du tillsammans med de andra medarbetarna i enheten utifrån olika ansvarsområden. Det som främst ingår i arbetsuppgifterna är;
• Planering, genomförande och uppföljning av aktiviteter och utbyten som ingår eller är kopplade till arbetsgruppen Mobilitet inom Europauniversitetet KreativEU.
• Handläggning och administration av utbyten och stipendier för studenter, lärare och personal inom Europauniversitetet och andra delar av Erasmus+, exempelvis utbyten inom blandade intensivprogram, s.k. Blended Intensive Programs.
• Information och kommunikation om utbytesmöjligheter och andra aktiviteter, främst inom Europauniversitetssamarbetet, för studenter, lärare och personal.
• Stöd till ut- och inresande studenter, lärare och personal.
• Anordna och delta i fysiska och digitala möten inom Europauniversitetet.
Även andra arbetsuppgifter inom enheten och studentavdelningen kan förekomma.
Kvalifikationer
• Relevant akademisk utbildning.
• Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
• God förmåga att planera, organisera och genomföra ditt arbete på ett självständigt sätt.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
• Goda erfarenheter i att hålla presentationer för grupper av olika storlek.
• Van IT-användare med goda kunskaper i Office-paketet, främst Excel, samt erfarenhet av system och digitala verktyg.
• God kommunikationsförmåga.
Önskvärt/meriterande i övrigt:
Kunskaper i ytterligare ett språk relevant för verksamheten.
Personliga egenskaper
Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper. Vi vill att du som person är ansvarstagande, strukturerad, lyhörd och självgående. Du är flexibel och serviceinriktad, även under tidpunkter av hög arbetsbelastning och med samtidigt pågående parallella processer. Du ska en god samarbetsförmåga.
Anställningen
Anställningen är tillsvidare på heltid. Tillträde 1 februari, 2025 eller enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2024-12-02.
Ytterligare upplysningar
Karin Granevi, enhetschef Karin 08-608 42 17 eller 073-083 4037,
[email protected]
Viktor Hasselgren, HR-specialist, 073714 12 96,
[email protected]
Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft.
En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas.
Välkommen med din ansökan!
Fackliga kontaktpersoner:
SACO:
[email protected]
ST:
[email protected]
SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80,
[email protected]
Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.