Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Luleå
Skicka ansökan 12 dagar kvar
Försäkringshandläggare
12 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete. Vi erbjuder en modern arbetsplats i nyrenoverade lokaler i centrala Luleå. Handläggning, kundkontakt och teamarbete Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att bedöma och besluta utifrån gällande regelverk. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade främst via telefon, men också skriftligt. Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. I samtalen identifierar du behov och ger allmän och specifik information. Du handlägger också ärenden från inringande kunder under pågående samtal. Det ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.   Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter, till exempel vid kontroller innan utbetalning. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Vi söker dig som • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • är serviceorienterad • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer • är resultatinriktad och vill nå satta mål • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden. Det är meriterande om du har • identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt • har jobbat med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö • har jobbat i kundtjänst med inkommande samtal • har jobbat mot resultat i en målstyrd verksamhet • har jobbat med att fatta självständiga beslut som påverkar individer  • har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift • är bekväm med att ta samtal på engelska. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Luleå. Kontaktpersoner Chef: Britt-Louise Orrmalm Karlsson, 010-112 63 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Ståhl, [email protected], 010-114 15 35 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Ulrika Holmström, 010-112 64 47, Saco-S: Magnus Willing, 010-111 29 45, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.  Ansökan Välkommen med din ansökan 4 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-11-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk