Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Utredningar, analyser och teamarbete
Försäkringsutredare till GF Kontroll för handläggning av ärenden inom verksamhetslogik C vid nationella enheten för analys och kontroll.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare inom verksamhetslogik C har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt men även via besök. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med kontroll möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem- och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, Inspektionen för vård och omsorg, kommuner och Kronofogdemyndigheten.
Du arbetar i ett nationellt och virtuellt team tillsammans med andra utredare. Verksamhetslogik C innefattar i huvudsak assistansersättning men även ärenden kopplade till näringsverksamhet såsom SGI och EHS.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan uttrycka dig tydligt och pedagogiskt på svenska i tal och skrift samt har förmågan att kommunicera resultat till olika målgrupper
• har god datorvana och kan hantera de vanligaste kontorsprogrammen.
Det är meriterande om du har
• arbetat med kvalificerade kontrollutredningar och fattat beslut som påverkar individer inom myndighet
• goda kunskaper inom Socialförsäkringen och särskilt avseende assistansersättning
• erfarenhet av samverkan med andra myndigheter och förmåga att samverka effektivt med interna och externa aktörer
• goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• god analytisk och strategisk förmåga och erfarenhet av analytiskt arbete
• förmågan att avgränsa och fatta beslut samt förmåga att driva utredningar både självständigt och i team
• kapacitet att hantera en större mängd ärenden/ material
• vana att testa/ utveckla nya arbetsmetoder.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placering; Göteborg, Stockholm, Uppsala, Örebro, Karlstad eller Umeå. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
Kontaktpersoner
Chef: Charlotte Hoff, tel 010-1121527 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mikael Dewrang mikael.dewrang@forsakringskassan,se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Jesper Brandt 010-1162212; Saco-S: Tony Engelbrechsen 010-1130899, Narcisa Karahmetovic 010-1119849, Seko: Johanna Grundström 010-1153044
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6:e december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.