Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang?
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat.
Ansvar och arbetsuppgifter
I rollen som controller på Utbetalningsmyndigheten kommer du att ha ansvar för att stötta chefer inom både kärn- och stödverksamheten.
Du kommer i första hand att arbeta med finansiell controlling, men du behöver även ha intresse för verksamhetscontrolling där du tillsammans med kollegor kommer att ta ett delansvar.
Följande arbetsområden ingår:
• Verksamhetsplanering, budgetering och prognostisering
• Uppföljning och analys av verksamhet och budget
• Hantering av anläggningstillgångar
• Uppföljning av externa samverkansparter och leverantörer
• Framtagning och beredning av olika former av beslutsunderlag
• Medverkan till ständiga förbättringar av arbetssätt och processer
• Vara backup för controllerkollegor vid sjukdom och ledigheter.
Rollen är placerad på en ny enhet för verksamhetsstöd som är under bildande inom den administrativa avdelningen. Enheten inrättas för att täcka den växande myndighetens behov av controller- och administrativt stöd som ska stödja alla delar av organisationen.
En viktig intern samarbetspart är ledningsstaben som har det övergripande och samordnande ansvaret för myndighetens processer för budgetering, planering och uppföljning, samt intern styrning och kontroll. Löne- och ekonomiadministrativa tjänster tillhandahålls av Statens servicecenter, medan Skatteverket är leverantör av flera andra tjänster, bl a inom it och inköp.
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning som vi bedömer relevant
• Flerårig aktuell erfarenhet av att ha arbetat som finansiell controller
• Erfarenhet från statlig myndighet
• God kunskap om, och praktisk tillämpning av, det ekonomiadministrativa regelverket i staten
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har
• Genomgått Statens controllerutbildning hos ESV eller motsvarande
• Erfarenhet av extern samverkan
• Erfarenhet från finansiell sektor, t ex bank
• Erfarenhet av it-intensiv verksamhet
Efterfrågade förmågor och färdigheter
För att lyckas i rollen som controller behöver du ha hög personlig mognad och gott omdöme. Du behöver även vara strukturerad, samt mål- och resultatorienterad. Vidare behöver du ha god samarbetsförmåga och pedagogisk insikt.
Övrig
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Sex månaders provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. I denna rekrytering söker du med ditt CV. Istället för att bifoga ett personligt brev vill vi att du svarar på några frågor kring din kompetens kopplat till jobbet. Vi ber dig svara utförligt på dessa frågor.