Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Som IT-samordnare hos oss får du ett fritt arbete med eget ansvar. Vi arbetar målorienterat med tydliga mål och med stora möjligheter att själv forma vägen dit. Som IT-samordnare ansvarar du för att dels utveckla och förvalta våra IT-stöd tillsammans med dina kollegor men även arbeta med att driva verksamhetsnära utveckling främst, inom LSS området.
Du hanterar inkomna ärenden, skapar och uppdaterar manualer och instruktioner samt samordnar aktiviteter som omfattar både verksamhetsprocesserna och digitalisering. För att hjälpa verksamheten bistår du med användarstöd samt håller utbildning för användare i anvisade IT-stöd och arbetssätt och bidrar till hög kvalité i den data som används för styrning och uppföljning. Du arbetar med utvecklingsfrågor i nära samarbete med enhetens utvecklingsledare och verksamhetens chefer och du bidrar aktivt till att utarbeta och förverkliga sektorns plan för digitalisering. För att lyckas behöver du utveckla och upprätthålla kunskap kring sektorns verksamhetsprocesser.
Din arbetsplats
Socialförvaltningen har nyligen genomgått en organisationsförändring och nu är förvaltningens samtliga utvecklingsledare samlade inom samma enhet, Kvalitet, utveckling och digitalisering. Enheten leds av en enhetschef och består av cirka 20-25 medarbetare inom professioner som utvecklingsledare, nämndsekreterare och IT-samordnare.
Kvalitet, utveckling och digitalisering tillhör avdelningen Kvalitet, utveckling och service vars uppdrag syftar till att utveckla effektiva arbetssätt och metoder samt säkerställa att arbetet organiseras i säkra och ändamålsenliga processer utifrån gällande lagstiftning och digitaliseringens möjligheter.
Enhetens arbetsplatser är idag på Repslagaregatan 6 och Hertig Karlsgatan 4. Om ca ett år kommer enheten att samlas i gemensamma lokaler på Drottninggatan 45. Arbetstiderna är kontorstider med flextidsavtal. Möjlighet till distansarbete finns.
Du som söker
Vi söker dig som har en godkänd och slutförd eftergymnasial utbildning, t.ex. YH-utbildning inom områdena digitalisering/välfärdsteknik eller likvärdig utbildning. Det är även meriterande om du är vidareutbildad eller genomfört kurser inom beteendevetenskap, stödpedagog eller inom en inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten.
Genom din erfarenhet har du god kännedom om processer och arbetssätt inom digitalisering och du brinner för att utveckla och underlätta för verksamheter och användare. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom sociala sektorn, exempelvis som verksamhetsutvecklare, handläggare, behandlare, stödpedagog eller med förvaltning av verksamhetssystemet Treserva. Även erfarenhet av andra IT-system är meriterande. Erfarenhet av att arbeta med uppföljning, rapportering och statistik ser vi också som meriterande i denna roll.
Vi ser att du som söker tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande. Då denna tjänst innebär att verka i olika sammanhang krävs att du arbetar bra med andra människor och är intresserad av att hjälpa andra. Det är viktigt att du är pedagogisk och lösningsfokuserad. Att anpassa sättet du förmedlar ditt budskap till mottagaren är självklart för dig och du har god förmåga att handleda andra. Du har även god förmåga att arbeta självständigt och att systematiskt planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Vi ser även att du är driven i ditt arbete och att du uppnår goda resultat.
I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning. Urval påbörjas under vecka 48 och intervjuer är planerat till vecka 49.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 13483
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?