Arbetsbeskrivning

I augusti 2023 inleddes arbetet med att starta länets första MiniMaria. En mottagning för att öka tillgången till tidiga, samordnade och kunskapsbaserade insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för skadligt bruk eller beroende av alkohol, droger och/eller spel om pengar. Mottagningen erbjuder öppenvårdsbehandling och vänder sig till unga och unga vuxna upp till 25 år som bor i Sandviken, Hofors eller Ockelbo kommun samt de ungas närstående. Verksamheten drivs gemensamt av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun och Region Gävleborg. Vi på MiniMaria är fem engagerade medarbetare som lägger vår själ i ett gott bemötande och omhändertagande av våra unga och deras familjer. Vi har olika bakgrunder, så som socionom, sjuksköterska och behandlingspedagog för att vi ska komplettera varandra i arbetet med målgruppen. För oss är det viktigt att var och en som kliver in över vår tröskel känner sig välkommen. Vi söker nu en vikarie under en av våra kollegors frånvaro. Vill du hänga med oss på vår spännande resa och bli en i vårt glada gäng? Ansök redan idag! Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat årsarbetstid, friskvårdsbidrag och hälsofrämjande aktiviteter. ARBETSUPPGIFTER Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att förebygga och behandla skadligt bruk och beroende hos unga, samt ge stöd till de ungas närstående. MiniMaria erbjuder psykosocial behandling och rådgivning med ett tvärprofessionellt och nätverksorienterat synsätt. Hos oss möter du dagligen unga personer som på olika sätt har en besvärlig situation kring droger och alkohol och som behöver stöd för att hitta nya vägar framåt i livet. Det innebär att du, tillsammans med MiniMarias eget behandlingsutbud, kommer ha ett nära samarbete med andra verksamheter som behövs för att stärka måendet hos våra unga. Du kommer också arbeta för att stödja närstående till våra ungdomar. I tjänsten ingår utåtriktat och informativt arbete för att göra verksamheten känd för alla som har behov av stöd eller samarbete. En del av MiniMarias verksamhet är att bedriva Drogfri skola, som är ett samarbete med Kunskapsförvaltningen. Drogfri skola är vårt verktyg för tidig upptäckt och tidigt stöd, en viktig del i förebyggande uppdraget.  Som behandlare kommer du bland annat att arbeta med motivationshöjande samtal och psykosocialt behandlingsarbete enligt rekommenderad metodik från Socialstyrelsen. Du arbetar  utifrån en helhetssyn omkring den unges hälsa och situation genom att använda screening- och kartläggningsinstrument. Du samverkar med andra aktörer och är ett konsultativt stöd för andra professioner och arbetar förebyggande med tidig upptäckt och motiverande arbete.  Hos oss får du ett betydelsefullt arbete där du varje dag gör skillnad för våra unga och deras anhöriga. Du tillhör en rolig och driven arbetsgrupp och har goda möjligheter till kompetensutveckling via internt lärande, kollegial handledning samt via externa utbildningar. Vi erbjuder ett nära och tillitsbaserat ledarskap samt extern handledning i grupp en gång i månaden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utexaminerad socionom, eller har utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, eftersom vi vet att det är med ett engagerat, lösningsorienterat och ödmjukt förhållningssätt man blir framgångsrik i behandlingsarbete och i det utåtriktade uppdraget. Vi tror att det är bra om du har erfarenhet av behandlingsarbete samt att skapa goda och tillitsfulla relationer med unga och deras närstående. Som person är du självgående och initiativtagande samtidigt som du också är en utpräglad lagspelare som trivs i nära samarbeten med kollegor både internt och externt. För att trivas hos oss är det viktigt att vara flexibel och att ha god förmåga att växla fokus för att lägga krutet där det bäst behövs för dagen. Du är även rustad för att klara av krävande situationer med bibehållen struktur och målet i siktet. Du gillar att snabbt ta dig an och omsätta behandlingsmetodiska kunskaper till praktiskt arbete för att säkerställa evidensbaserat arbetssätt.  I rollen som behandlare ska du ha socionomexamen eller inneha annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska även ha erfarenhet av psykosocialt arbete med unga och deras familjer och ha goda kunskaper kring socialtjänstens lagstiftning och erfarenhet från socialtjänstens arena. B-körkort och tillgång till bil är ett krav. Mycket stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. Inför anställning lämnas utdrag ur belastningsregister. Om du vill veta mer om den här unika möjligheten kontakta oss gärna.  Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi tillämpar fortlöpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan! I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser. Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer! Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden. Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre