Arbetsbeskrivning
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Vi vill ha den bästa möjliga verksamheten för våra medborgare! Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete med stora möjligheter till utveckling och påverkan i en förvaltning med en bred verksamhet. Inom förvaltningen ryms både individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser samt viss vuxenutbildning. Du kommer att ingå i verksamheten utredning, etableringsenheten.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag innebär att genom samordning och utveckling främja och stärka kunskapsbaserat arbete för integration för att möjliggöra social hållbarhet. Mål för arbetet utgår från kommunens strategiska färdplan samt arbete- och välfärdsförvaltningens mål.
Genom integrationsarbetet bidrar du till att förvaltningen klarar sitt uppdrag och når resultat för de medborgare vi är till för. Dina arbetsuppgifter består av att samordna förvaltningens arbete för integration och social hållbarhet. Du ansvarar för en helhetsbild av nuläge och av förutsättningar för en lyckad integration. Du förmedlar denna kunskap till förvaltningen, följer upp statistik, analyserar och tar fram rapporter. I arbetet ingår omvärldsbevakning och analys för att förutse behov och förändringar och för att kunna initiera insatser i dialog med politiker och chefer i förvaltningen.
I rollen samarbetar du med invandrarföreningar och idéburen sektor och verkar för medborgardialog både på strategisk och operativ nivå. Vi har ett befintligt nätverk av volontärer som du ansvarar för och som innebär rekrytering, introduktion och uppföljningar. Urbana hembygdsgården är en viktig mötesplats på Gamlegården där du tillsammans med kollegor planerar och samverkar med ideella föreningar som anordnar aktiviteter. Du samarbetar nära kollegor som ansvarar för mottagande av nyanlända.
Du förväntas driva utveckling på området inom vår förvaltning och tillsammans med våra samverkansparter. Du identifierar samordningsvinster och arbetar för att effektivisera resurser. I arbetet ingår att ha kunskap om projektledning, att initiera projekt inom integration och att arbeta för att projekt integreras i ordinarie verksamhet. I din roll som integrationssamordnare samordnar du det politiskt ledda integrationsrådet och det interreligiösa rådet där du även är sekreterare. Du handlägger ärenden åt förvaltningen inom området och kan komma att vara kontaktperson för förvaltningen gentemot Länsstyrelsen, Migrationsverket och andra relevanta aktörer.
Samverkan sker kring kommunens arbete för att minska utanförskap och segregation. I rollen som integrationssamordnare har du en aktiv kommunikation med förvaltningens chefer, övriga samordnare och ledningsgruppen samt dialog med nyckelroller i övriga kommunen. Arbetet kräver självständigt arbete då du är ensam i din roll och uppgifterna utformas utifrån behov i omvärld och kommunen.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant beteendevetenskapligt program exempelvis inom pedagogik, hälsopedagogik, sociologi, integration och mångfald eller socionomexamen. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av strategiskt och operativt arbete inom integration, social hållbarhet eller mångfaldsfrågor. Dessutom vill vi att du har dokumenterad erfarenhet av självständigt arbete som samordnare, projektledare eller liknande med eget ansvar.
Vi ser gärna att du har förmåga att balansera uppdrag med både strategiska frågor och operativa arbetsuppgifter men samtidigt verka för förbättringsåtgärder och relevant ansvarsfördelning. Kunskap om offentlig förvaltning och förståelse för kommunala förvaltningars uppdrag, gärna genom tidigare arbetserfarenhet är en fördel.
Du är bra på att skriva tydligt, klart och välstrukturerat och kan anpassa din kommunikation utifrån den tilltänkta målgruppen, vilket kräver mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Du är bekväm med att hålla i en presentation, föreläsning eller utbildning och kan anpassa dessa efter målgruppens behov.
För att lyckas i rollen har du lätt för att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du är bra på ta initiativ och har självförtroende att både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut. För tjänsten krävs förmåga att noggrant analysera och utvärdera olika typer av data noggrant för att dra välgrundade slutsatser och skapa fungerande lösningar krävs för tjänsten.
ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.