Arbetsbeskrivning
Har du flerårig erfarenhet av att arbeta som chef och vill bidra till utvecklingen av Allmänna arvsfonden? Hos oss får du möjlighet att använda dina erfarenheter av utvecklingsarbete och kontroll, samtidigt som du bidrar till bättre levnadsvillkor för barn, unga, personer med funktionsnedsättning och äldre.
Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet består av fem enheter, varav fyra utgör kansli åt Arvsfondsdelegationen. Vi företräder Allmänna arvsfonden samt utför handläggande och administrativa uppgifter åt Arvsfondsdelegationen. Arvsfondsdelegationen fördelar ekonomiskt stöd ur Allmänna arvsfonden för att förbättra villkoren för målgrupperna barn, ungdomar, personer med funktionsnedsättning och äldre. Exempel på verksamheter som har startat som arvsfondsprojekt är färdtjänst, hjälptelefonen vid BRIS, Friends, Cirkus cirkör och Självmordslinjen.
Verksamheten är inne i en expansiv fas, där målbilden är att vi ska fördela minst 1,2 miljarder i stöd år 2027. Vi fortsätter att förstärka kontrollen av att medlen går till avsett ändamål och det ska vara lätt att göra rätt för de organisationer som erhåller bidrag ur fonden.
De närmaste åren kommer vi att intensifiera fokus på effektivisering genom ökad digitalisering och utveckling av systemstöd, men också hur vi samverkar internt och externt. Vi är en arbetsplats med ett högt engagemang där medarbetare är aktiva inte bara i det administrativa och handläggande arbetet utan även i att utveckla verksamheten.
Vi tror på att omtanke och tillit skapar trygghet att ta initiativ och vilja att medverka i att utveckla verksamheten. Vi är en arbetsplats där du som chef har förutsättningar till ett hållbart arbetsliv.
Arbetsbeskrivning
Du har personalansvar för omkring tio medarbetare som arbetar inom controller-, jurist- respektive den administrativa funktionen.
I din roll identifierar du utvecklingsbehov och driver utveckling inom ditt ansvarsområde och inom kanslistödet i övrigt. Du har både operativt och strategiskt ansvar för ett flertal frågor, där de mest framträdande frågorna är:
• ansvar för kontroll av och stöd till organisationer som ansökt om eller fått bidrag ur fonden;
• ansvar för att ge effektivt stöd till övriga funktioner vid Arvsfondsdelegationens kanslistöd;
• ansvar för att kanslistödets arbetsprocesser är rättssäkra och effektiva, att styrdokument och rutinbeskrivningar är aktuella och att regler och riktlinjer efterlevs;
• medverkan i utvecklingsarbete kring digitalisering och effektivare systemstöd;
• du och dina medarbetare har också en roll i riskanalyser, planering och uppföljning av verksamheten.
Arbetet inom Arvsfondsdelegationens kanslistöd präglas av en hög grad av samarbete mellan olika specialistfunktioner. Du har ansvar för att samordna och bereda vissa ärenden och flertalet frågor som berör hela kanslistödet.
Verksamheten är under utveckling och ansvar kan därför tillkomma eller delegeras till annan funktion.
Du är underställd avdelningschefen och ingår i avdelningsledningsgruppen.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
• Aktuell och flerårig chefserfarenhet där du har haft resultat-, personal- och budgetansvar.
• Flerårig erfarenhet av att arbeta inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av att proaktivt ha arbetat med kontroll av bidragsmedel, alternativt erfarenhet av brottsbekämpande eller brottsförebyggande arbete.
• Erfarenhet av att arbeta med förändringsledning och utvecklingsarbete i syfte att effektivisera verksamhet.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta med bidrag till civilsamhället
• Erfarenhet av att arbeta med målgruppsanpassad information och/eller stöd.
• Kunskap om och förståelse för civilsamhällets villkor.
• Erfarenhet av att arbeta med bekämpande av ekonomisk brottslighet.
• Erfarenhet av att arbeta för, med eller i styrelse eller nämndmyndighet eller annat motsvarande beslutande organ.
Personliga egenskaper
Som person är du strategisk och utvecklingsinriktad med god samarbetsförmåga. Det är naturligt för dig att ta ansvar utifrån en helhetssyn på verksamheten, vilket innebär att du utgår från verksamhetens gemensamma mål och funktionsöverskridande arbetsprocesser. Du är en trygg och kommunikativ ledare. Du är tydlig i din kommunikation och prioriterar att skapa och upprätthålla god struktur i syfte att främja verksamhetens fokus på måluppfyllelse, ändamålsenlighet och effektivitet. Du har ett inkluderande ledarskap och har förmåga att möta medarbetarna utifrån deras erfarenhet och engagemang. Du har förmågan att vara en tydlig arbetsledare.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, med möjlighet att delvis arbeta på distans i den mån verksamheten tillåter.
Tillträde snarast (enligt överenskommelse).
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 1 december 2024.
Kontaktpersoner
Pontus Ekstedt, Avdelningschef,
[email protected]
Karin Edstrand, SACO-S,
[email protected]
Lisa Ericsson, ST,
[email protected]
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.