OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Högsta domstolen söker vikarierande registratorsassistent till sommaren 202
Sommarjobb Registratorsassistent
Utgått

Arbetsbeskrivning

Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater. Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen arbetar aktivt med verksamhetsutveckling. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet. Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet med registratorskontor och arkiv samt övriga administrativa funktioner. Vid registratorskontoret och arkivet hanteras och registreras domstolens inkommande mål och administrativa skrivelser. Dessutom hanteras arkivering och frågor om utlämnande av handlingar m.m. Registratorer och arkivhandläggare arbetar i ett nära samarbete. I gruppen ingår för närvarande totalt sju personer. Arbetsuppgifter Vi söker en sommarvikarie till enheten för registrering och arkiv. I arbetet ingår i första hand att besvara frågor från parter, allmänhet, myndigheter och journalister, även på engelska. Du kommer att hantera post och e-post med hantering i vårt administrativa diarium. Efter hand kommer du att få registrera vissa typer av mål. Kvalifikationer Vi söker dig som i dag studerar på juristlinjen och har läst minst sju terminer inklusive straff- och processrätt, alternativt genomgår en yrkesteknisk paralegalutbildning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom registratur, kundtjänst eller reception. Som person är du både serviceinriktad och kvalitetsmedveten. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera arbetet extra viktig. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt talar och förstår engelska. Du har goda kunskaper i Officepaketet och är en van datoranvändare. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Anställning Tjänsten är en tidsbegränsad anställning under tiden den 9 juni till och med den 8 augusti 2025, med möjlighet till förlängning. Individuell lönesättning tillämpas. Övrigt Till din ansökan bifogas personligt brev och CV samt betyg och intyg som åberopas. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-11-05
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 11 Dagar - 3 Månader