Arbetsbeskrivning
Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska
kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Avdelning Vuxna söker nu dig som vill bli enhetschef för enhet vuxenstöd. Enheten består av 14 engagerade och drivna medarbetare. Enhet vuxenstöd innefattar 8 boendestödjare, 1 frivilligsamordnare, 1 personligt ombud, 1 boendesamordnare och 1 uthyrningssamordnare (boendesocialt team) samt 2 stödassistenter som jobbar på vårat aktivitetshus. Målgrupp är främst personer i åldern 18-65 år som är i behov av våra insatser, kort- eller långsiktigt. Det kan vara personer som har en psykiatrisk diagnos, beroendeproblematik eller samsjuklighet. Verksamheterna ligger i Alingsås och är lätt tillgängliga.
Som ledare i Alingsås kommun är du aldrig ensam, förutom stöttande chefskollegor finns olika stödfunktioner såsom bland annat HR, ekonomicontroller, bemanningscontroller, samordnare och administratörer.
Ledarskapet i Alingsås kommun ska genomsyras av ett tydligt, aktivt och närvarande ledarskap som engagerar. För att främja det ledarskap som Alingsås kommun tagit ställning för, erbjuds du utbildning inom Utvecklande ledarskap.
Som arbetsgivare erbjuder vi dig bl. a:
-En trygg anställning
-Chefsutbildningar
-Mentorstöd
-Möjlighet till semesterväxling
-En kompetensutvecklingsplan
-Föräldrapenningtillägg
-Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi
-Möjlighet till distansarbete
Om du brinner för att göra skillnad och leda med engagemang, ser vi fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som enhetschef är du ansvarig för teamen på enhet vuxenstöd inom avdelning vuxna. Du och dina kollegor arbetar tillsammans med att ha en ändamålsenlig samverkan inom förvaltningen, med vård och omsorgsförvaltningen samt med externa aktörer såsom psykiatrin med flera.
Som enhetschef är du ansvarig för att aktivt styra och leda både det dagliga arbetet och pågående utvecklingsprocesser. Du driver verksamheten utifrån politiska mål, lagstiftning och de krav som ställs på verksamheten i övrigt. En bärande del i ditt uppdrag är att leda och coacha dina medarbetare mot uppsatta mål och krav. Du har sedvanligt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar.
Du kommer ingå i en ledningsgrupp tillsammans med 3 enhetschefskollegor och en avdelningschef. Gruppen har en stor vilja att arbeta tillsammans för att skapa en verksamhet som leder till att våra klienter blir så självständiga som möjligt. Vi har nära till skratt samtidigt som vi är professionella. I ledningsgruppen delar vi med oss av erfarenheter och verktyg som du behöver i din ledarroll.
I samband med den nya sociallagen kommer du tillsammans med ditt team befinna er i en spännande omställning där ni behöver jobba mer med helheten, vara proaktiva och hitta kreativa lösningar.
KVALIFIKATIONER
Formella kvalifikationer:
• Minst eftergymnasial utbildning, gärna 3 årig högskoleutbildning som t.ex. socionomexamen, beteendevetenskap eller liknande.
• Arbetslivserfarenhet inom socialt arbete
• Erfarenhet av arbetsledande funktion
Meriterande:
• Chefserfarenhet
Vi söker en ledare som besitter en stark samarbetsförmåga och ett djupgående kunnande om våra verksamheter, inklusive extern samverkan med exempelvis psykiatrin och Försäkringskassan. I rollen kommer du att ha många kontaktytor, vilket kräver att du trivs med att vårda dessa relationer.
Du är lösningsfokuserad och öppen för andras idéer och förslag. Du har ett helhetsperspektiv och fokus på avdelningens förutsättningar och kan sätta in din egen enhet i sammanhanget och med mod att bygga nya lösningar. Driv och engagemang är centrala egenskaper för dig, liksom en tillitsbaserad ledarskapsstil som skapar en positiv arbetsmiljö.
Vi värdesätter ett gott bemötande och ser att din klokskap och reflektionsförmåga kan komplettera vårt team på ett värdefullt sätt.
ÖVRIGT
Datum intervjutider:
Första intervju sker den 22/11 via teams och går man vidare i processen sker andra intervjun på plats hos oss den 29/11. OBS! tidsplanen kan komma att ändras om det skulle behövas.
Vi använder oss av tester för en rättvis och icke-diskriminerande rekryteringsprocess.
Om du blir en av våra slutkandidater kommer en bakgrundskontroll att göras och före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Provanställning kan komma att tillämpas