Arbetsbeskrivning
En av våra systemförvaltare går i pension och vi söker nu hennes efterträdare.
I rollen som systemförvaltare ska du tillsammans med dina kollegor både förvalta kontorets verksamhetssystem samt vara behjälplig i det utvecklingsarbete som bedrivs inom området.
I takt med en ökad digitalisering blir gruppens arbete allt viktigare.
Om oss
Digitaliseringen går hand i hand med vår strävan att ständigt utveckla kvalitén i vårt arbete. Den närmaste tiden kommer också införandet av ny socialtjänstlag att påverka digitaliseringen. Det handlar dels om att göra nödvändiga justeringar i verksamhetssystemet men kanske framför allt om att se hur de digitala verktygen kan bidra till den nya lagens intentioner med ökad tillgänglighet, att få fram underlag för än mer välgrundade beslut mm.
Vi vill gärna uttrycka det som att vi erbjuder en tjänst inom en kunskapsbaserad socialtjänst med fokus på god kvalitet där det finns stort intresse för utvecklingsfrågor och ett gott samarbete kollegor emellan. Vi söker nu dig som vill bidra till vårt arbete med att skapa den bästa möjliga socialtjänsten för invånarna i Sollentuna. På digitaliseringssidan manifesteras våra strävanden med flera långt gångna AI-projekt, stort fokus på användarvänlighet och integration av olika verksamhets- och stödsystem.
Inom Socialkontoret arbetar 230 medarbetare, organiserade under tre avdelningar, avdelning för vuxen och avdelning barn och unga samt avdelningen stöd och utveckling.
Socialkontoret i Sollentuna kommun svarar för myndighetsutövning och utförarverksamhet inom individ- och familjeomsorgen och har en budget på runt 325 miljoner kronor. Ett flertal verksamhetssystem sörjer för en effektiv digital administration och ärendehandläggning. Vårt huvudsakliga ärendehanteringssystem för individärenden är Procapita/Lifecare. Men ett flertal andra system används också inom kontoret.
Arbetsuppgifter
Systemförvaltningen svarar för den dagliga löpande driften av systemen, med allt ifrån supportärenden från medarbetare, utbildning i systemen och problemlösning med leverantörer, koordinera uppdateringar, systemtester mm. En allt större del av arbetet går också ut på att stötta utvecklingen av de digitala verktygen, införa nya system samt inte minst att arbeta med integrationer mellan olika system mm. Men det kan också handla om att förbättra befintliga system och sprida kunskap om nya systemfunktioner inom kontoret. Systemförvaltningen har också en viktig uppgift inom vår informationshantering och framtagande av verksamhetsstatistik. Slutligen är systemförvaltningen en länk mellan medarbetarna och verksamheterna på kontoret, leverantörer och centrala IT-funktionen på kommunen.
Din bakgrund och kvalifikationer
Vi tror att du har en bakgrund inom systemförvaltning eller väldigt närliggande verksamheter och har relevant eftergymnasial utbildning. Vi ser också gärna att du har kommunal erfarenhet och det är ett plus om du har kunskap om – och uppskattar arbeta inom – socialtjänstens ansvarsområde.
Vi söker dig som är noggrann och har förmågan att arbeta självständigt och som gillar att ta sig an nya uppgifter. Du är serviceinriktad och bra på samverkan och har en pedagogisk förmåga att förklara olika system och hur de kan användas.
På socialkontoret kommer du att arbeta på avdelningen för stöd och utveckling. Inom avdelningen samlas olika centrala funktioner – alltifrån systemförvaltare, jurist, utredare, kvalitetsutvecklare, administratörer, nämndsekreterare med flera. Systemförvaltarna ingår i en mindre grupp som är direktrapporterande till avdelningschefen. Totalt är vi en schysst och kul grupp om totalt ett 20-tal medarbetare. Vi sitter i det nyligen helt ombyggda och renoverade stadshuset, Turebergshuset, precis vid Sollentuna centrum och pendeltågstation.
Vi erbjuder
En spännande och dynamisk arbetsplats där du är med och arbetar för kommuninvånarnas bästa. Socialkontoret har nöjda medarbetare och goda resultat på medarbetarundersökningar.
För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare får utvecklas i sin roll, kompetenser tas till vara och att vi trivs tillsammans på jobbet.
Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semester- och pensionsväxling.
Vi erbjuder dig möjligheter att utvecklas i en öppen och kreativ miljö med engagerade kollegor.
Det finns möjlighet att till viss del arbeta på distans.
Heltid, tillsvidareanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
I denna rekrytering kommer vi att genomföra bakgrundskontroll på slutkandidat/er innan anställning erbjuds.
Vi lägger vikt vid personlig lämplighet. Vi gör urval löpande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!