Pressekreterare inom Kommunikationsavdelningen i Stockholm
Skicka ansökan 20 dagar kvar
Pressekreterare
20 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vill du ha ett meningsfullt och flexibelt arbete med stort ansvar? Hos oss arbetar du i en grupp av erfarna pressekreterare där du har en viktig del i att stärka förtroendet och förståelsen för Försäkringskassan. Vi värnar om att stötta och utmana varandra på ett prestigelöst sätt, vilket ger dig utrymme att bidra med din kompetens och dina idéer. Mediarelationer, omvärldsbevakning och teamarbete Som en del i presstjänstteamet kommer du att arbeta med att planera, genomföra och följa upp externa kommunikationsinsatser riktade till media, för att öka kunskapen om socialförsäkringen och Försäkringskassans verksamhet. Du skriver bland annat debattartiklar, pressmeddelanden och underlag till inlägg i sociala medier. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor från kommunikationsavdelningen och övriga experter inom myndigheten. Du trivs bra med det minutoperativa liksom med det mer långsiktiga och planerade mediearbetet. Du kommer också att ansvara för att de medier som kontaktar myndigheten med frågor får snabba och korrekta svar. I uppdraget ingår att stötta myndighetens chefer, talespersoner och andra som medverkar i media med rådgivning, faktaunderlag, förberedelser och medieträning. Det ingår även daglig omvärldsbevakning. Du är kreativ och har god förståelse för logiken i traditionella och sociala medier. Du är nyfiken och bidrar till hur Försäkringskassans proaktiva mediearbete kan stärkas. Vidare har du god förmåga att kunna förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt sätt. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.   Vi söker dig som • har examen från högskola/universitet inom kommunikations- och informationsområdet, eller erfarenheter och kvalifikationer som bedöms likvärdiga • har erfarenhet från liknande arbete inom media- och kommunikation • har mycket goda kunskaper om offentlighetsprincipen och sekretess • har god omvärldskunskap och förstår skeenden, helheter och sammanhang i samhället • har mycket goda skribentkunskaper • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat • har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg. Det är meriterande om du • har erfarenhet från arbete på myndighet eller annan större organisation med högt medietryck • har förmåga att skapa ett användbart nätverk. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Övrigt 1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm. Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: Anders Sims, 010-112 38 94 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, [email protected], 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Inger Landberg, 010-111 87 11, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 20 november 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk