Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Välkommen till oss
Solbergaskolan ligger i norra Älvsjö, en skola med grundskola F-6 samt två verksamheter med Anpassad grundskola, Mockasinen och Broskolan F-9, vilka sammanlagt har plats för ca 35 elever med diverse funktionsvariationer bla flerfunktionshinder, autismspektrum (AST) och IF.
Samtliga elever läser för närvarande enligt kursplanen för den anpassade grundskolan, ämnesområden. Vi arbetar i klassteam där även elevassistenter ingår. Vi söker en klasslärare (speciallärare) med försteläraruppdrag.
Din roll
SPECIALLÄRARUPPDRAGET:
Vi söker en speciallärare med inriktning utvecklingsstörning med erfarenhet av arbete i den anpassade grundskolan, främst ämnesområden. Elevgrupp med mycket svår till medelsvår IF samt flerfunktionsvariation och/eller AST (autism, beteendeproblematik och tydliggörande pedagogik). Förutom undervisning kommer du att ansvara för planering, utförande och utvärdering, vilket utformas i samråd med teamet. Du är lyhörd för elevernas individuella förutsättningar och behov och arbetar för att utveckla åtgärder i undervisningen. Du kommer som klasslärare vara ansvarig för 5-7 elever och ha det övergripande ansvaret för deras kunskapsutveckling. Förmåga till samarbete i team med lösningsfokusering krävs för arbetet och du har vana av samarbete med elevassistenter gällande arbetssätt och elevernas undervisning utifrån styrdokumenten. Du leder och organiserar ditt arbete så att en trygg lärandemiljö skapas och har en god bedömnings- och anpassningsförmåga. Du ser det kollegiala lärandet som en självklar utgångspunkt för att skapa ny kunskap. Ett nära samarbete med övriga lärarkollegor finns inom verksamhetens organisation och struktur.
FÖRSTELÄRARUPPDRAGET:
Som förstelärare kommer du att ingå i den anpassade grundskolans skolutvecklingsgrupp, där även skolledare ingår. Tillsammans läggs grund för den anpassade grundskolans utvecklingsarbete som genomförs med övrig personal. Försteläraren leder veckovisa möten med lärarlaget i den anpassade grundskolan. I uppdraget ingår dessutom att utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till att:
- utveckla och synliggöra den anpassade grundskolans undervisning/pedagogiska metoder/strategier samt elevernas lärande, utveckling och studieresultat
-arbeta för en trygg lärandemiljö och en tro på alla elevers förmåga att lära
-vara till ett stöd för skolledningen i det pedagogiska ledarskapet
-initiera och/eller driva pedagogiska utvecklingsprojekt i linje med den anpassade grundskolans kvalitetsarbete och utvecklingsbehov
-vara väl förtrogen med aktuell forskning, framförallt gällande den anpassade grundskolan och enligt skolutvecklingsgruppens utvecklingsplan
-vara aktiv i det kollegiala samtalet för att positivt utmana och stödja kollegor
Din kompetens och erfarenhet
Speciallärare med behörighet att undervisa i den anpassade grundskolan. Du har erfarenhet av arbete inom anpassad grundskola med flera olika elevgrupper/flerfunktionsvariationer. Då vi arbetar efter ett eget uppbyggt system där dokumentation ingår, krävs det att du har ett strukturerat, systematiskt och organiserat arbetssätt. Du är tydlig, ödmjuk och rak i din kommunikation. Är trygg, stresstålig, flexibel och har en god förmåga att motivera andra, såväl elever som elevassistenter. Du har en drivkraft i att skapa engagemang och delaktighet och tar ett stort ansvar för ditt arbete. Som speciallärare leder du undervisningen samt arbetar direkt med elever i alla situationer under skoldagen. Att du använder AKK är, liksom erfarenhet och kunskap om tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande ett krav.
Följande kvalifikationer är ett krav:
Förstelärare ska:
1. Uppfylla Skolverkets minimikrav:
✓ av Skolverket legitimerad lärare
✓ genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat
arbete med undervisning inom ramen för en eller flera
anställningar inom skolväsendet
✓ ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas
studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla
undervisningen
✓ av huvudmannen, även i övrigt, bedömas som särskilt kvalificerad
för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen
2. Även ha uppfyllt kvalifikationerna för dokumenterat
yrkesskicklig lärare.
Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;
✓ har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat,
✓ kan synliggöra elevernas lärande och resultat,
✓ har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans
och alla elevers utveckling
✓ skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på
eleverna och deras förmåga att utvecklas
✓ utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets
kunskapsutveckling”.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och erfarenhet.
Vi tar inte emot ansökningar via e-post!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.