Arbetsbeskrivning
Kammarkansliets främsta uppgift är att biträda talmannen i arbetet med att planera kammarens arbete, förbereda och genomföra kammarens sammanträden och expediera riksdagens beslut. Kansliet ansvarar även för hanteringen av riksdagens sammansättning, val inom riksdagen, den konstitutionella granskningen av parlamentariska dokument samt registret för ledamöternas ekonomiska intressen.
Dina arbetsuppgifter
Som kammarsekreterare kommer alla dina arbetsuppgifter att avse olika moment knutna till kammarens verksamhet. Du kommer att biträda talmannen vid ledningen av kammarens sammanträden och ha en central roll vid kammarens omröstningar. Du kommer även att arbeta med beredskapsfrågor för kammaren, ta fram promemorior i frågor om kammarens verksamhet och delta i den konstitutionella granskningen av motioner, interpellationer och skriftliga frågor. Dessutom kommer du att delta i utvecklingen av våra it-stöd ur ett verksamhetsperspektiv och i annan verksamhetsanknuten utveckling. Schemalagd kvällstjänstgöring i kammaren förekommer.
Dina kvalifikationer
Du ska vara jurist och ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet från arbete i riksdagens beslutsprocess och från lagstiftningsarbete i Regeringskansliet samt erfarenhet från arbete med beredskapsfrågor ur ett konstitutionellt perspektiv är meriterande. Även erfarenhet av konstitutionell granskning och god kännedom om konstitutionella frågor är meriterande.
Arbetet förutsätter att du snabbt kan ställa om mellan olika arbetsuppgifter och att du kan leverera underlag med kort leveranstid men ändå hålla hög kvalitet. Du behöver även vara noggrann och kunna arbeta under tidspress. Arbetet fordrar också att du har god språkkänsla och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Kansliet är en liten enhet, och delar av verksamheten genomförs i nära samarbete mellan kollegorna. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra, och vi kommer därför att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid.
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 20 november 2024.
Referensnummer: 408-2024/25
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
•
Annalena Hanell, enhetschef, 08-786 49 22
•
Lena Lindbäck, kammarsekreterare, 08-786 55 41
Fackliga representanter
• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.