Administratör överförmyndaravdelningen

Arbetsbeskrivning

Beskrivning Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun och vår huvuduppgift är att utöva tillsyn över godemän och förvaltare. Vår verksamhet styrs i huvudsak av regler i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen. Vi arbetar för att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare på ett ansvarsfullt sätt värnar om sina huvudmäns rättigheter. Våra huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp att förvalta sin egendom, bevaka sin rätt eller sörja för sin person. Efterfrågan på gode män och förmyndare är stor och ökande i samhället. Just nu består vår engagerade Överförmyndaravdelning av tio medarbetare. Arbetsuppgifter Som administratör kommer din huvuduppgift vara att självständigt granska de års- och sluträkningar som gode män och förvaltare årligen lämnar in. Arbetet involverar siffergranskning där du analyserar och kontrollerar de ekonomiska transaktionerna. Verifikatgranskning är en central del av arbetsuppgifterna, där du går igenom och bedömer de olika dokumenten och transaktionerna. Dessutom innebär arbetsuppgifterna rimlighetsbedömningar, där du bedömer om de ekonomiska handlingarna är rimliga och överensstämmer med gällande lagar och regler. Kvalifikationer Vi vänder oss till dig som avslutat eller befinner dig i slutet av dina ekonomistudier med inriktning mot redovisning eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är självständig och noggrann med analytiska färdigheter samt har förmåga att hantera ekonomiska detaljer med precision. Du har en god förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt. Vi söker en person på heltid alternativt två personer på halvtid som kan arbeta hos oss från den 15 januari 2025 till den 30 juni 2025. Förläggningen av arbetstiden kan till viss del anpassas för att ge möjlighet att kombinera med exempelvis studier eller andra åtaganden. Om du letar efter ett meningsfullt och givande arbete, är du välkommen till vårt arbetslag där varje insats gör skillnad. Om Karlstads kommun Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-14
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb