Analytiker till Statens Internbank
Riksgälden
Stockholm (Distans) Heltid
Skicka ansökan 17 dagar kvar
Analytiker
17 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du tillsammans med kunniga kollegor bidra i Riksgäldens arbete med finansiella tjänster för myndigheter? Detta är en tjänst för dig som vill bli specialist på hur finansieringen av myndigheternas verksamhet fungerar och jobba nära Riksgäldens IT-avdelning med komplexa IT-system.   Vi erbjuder dig Riksgälden är en myndighet med ca 225 medarbetare och kontor i centrala Stockholm. Statens internbank är en avdelning på Riksgälden. Vi ser till att statliga myndigheter har tillgång till betalningstjänster samt andra finansiella tjänster de behöver för att kunna hantera sina betalningar och finansiella medel. Vi upphandlar betalningstjänster från banker, hanterar likviditeten mellan Riksgälden och de upphandlade bankerna samt tillhandahåller finansiella tjänster via Statens internbanks egenutvecklade IT-system. Du kommer mestadels att arbeta med att tillhandahålla finansiella tjänster åt Statens internbanks kunder, vilka främst utgörs av statliga myndigheter. I arbetet ingår att • analysera och kravställa hur Statens internbanks system och de finansiella tjänsterna ska utformas • testa att nyutvecklade funktioner och uppdateringar av systemet fungerar enligt krav • löpande kontrollera att information i systemet uppdateras korrekt samt felsöka och åtgärda när fel upptäcks • löpande ge god service och rådgivning till myndigheterna kring deras finansiella engagemang hos Riksgälden och deras frågor om systemet • säkerställa att det finns rutiner och annan dokumentation för hanteringen av systemet och de finansiella tjänsterna.   Din profil För att lyckas i tjänsten behöver du vara nyfiken och drivas av att vilja lära dig hur saker fungerar. Du behöver också ha en god förmåga att arbeta strukturerat och ta initiativ. Arbetet kan variera i intensitet. Ibland är det snäva tidsramar då du behöver kunna hantera stress och prioritera rätt saker. I lugnare perioder är det viktigt att du själv kan ta initiativ till att driva din egen och verksamhetens vidareutveckling. Arbetet kräver nära samarbete med kollegor på avdelningen och på Riksgälden. Det är därför viktigt att du trivs med att samarbeta nära andra och att du kan driva ett arbete framåt där du involverar andra. Du behöver vara duktig på att ta till dig och dela kunskap både muntligt och skriftligt. Vidare är det viktigt att du är serviceinriktad både i ditt samarbete med andra på Riksgälden och i din kontakt med våra kunder. Du ska ha: • kandidatexamen inom ekonomi, finans, systemvetenskap eller annan akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig • arbetat på myndighet eller inom finanssektorn i en för tjänsten relevant roll, eller med systemförvaltning     • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Meriterande: • avklarat kurser om systemutveckling, databaser eller liknande • kunskaper i DevOps • arbetat med statlig redovisning • kunskaper om Statens internbanks verksamhet Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. Skicka ansökan senast den 3 november 2024. Ange referens 2024/839 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Johan Löfqvist Klass, 08 613 45 34 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Gunilla Perméus, tfn 08-613 47 60. Fackliga representanter är: Maria Sjöholm Saco-S och Ricard Lalander, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan.   Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd.   Säkerhetsklassad tjänst Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske.   Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 230 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-10
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk