Jobbcoach Vänersborg
Skicka ansökan 119 dagar kvar
Jobbcoach
119 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vi söker en driven Jobbcoach som vill matcha våra deltagare ut mot arbete eller utbildning inom Arbetsförmedlingens tjänst rusta och matcha 2.

Rollen som jobbcoach kräverstrukturerat ochnoggrant administrativt arbete, förmågan att möta människor med olika behov samt förmågan att matcha dem mot ett varaktigt arbete ellerutbildning.

Vi arbetar enligt strukturerad modell med fokus på ny sysselsättning till våra deltagare. Genom en fokuserad och individuell coachning hjälper vi våra sökande att klarlägga behov och förutsättningar samt skapa de underlag som krävs för en effektiv marknadsföring av individen och dennes kompetens.

Därefter jobbar du med att finnamöjligheter som passar den enskilda individen- oavsett om det gäller jobb eller utbildning. Företagskontakter är en viktig del i matchningen och du behöver kunna utveckla och vårda kontakter med arbetsgivare eller utbildningsanordnare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Genomföra individuella möten med deltagare för att stötta och vägledadem iderasprocesser.
  • Skapa ett nära samarbete med lokala arbetsgivare och utbildningssamordnare föratt skapa bra matchningar.
  • Planera och genomföra föreläsningar och workshops.

Du kommer att arbeta som ensam ansvarigjobbcoach på vårt kontor men ingår i ett hjälpsamt och stöttande team av jobbcoacherpå Yrkescentrums övriga kontor.

Det vi söker hos dig är: servicekänsla, engagemang, noggrannhet, analytisk förmåga och att du självständigt kanplanera och organisera ditt arbete. Du ska även kunna tillämpa Yrkescentrums metoder och arbetssätt för att säkerställa avtalsefterlevnad.

I rollen som jobbcoach bidrar du konkret till individens utveckling samtidigt som du får arbeta nära ditt lokala näringsliv. Vi ser positivt på sökande som har ambitionen att utvecklas inom företaget, men du måste redan nu uppfylla behörighetskraven för tjänsten:

Kompetenskrav

Alternativ 1

Du har minst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)

Du har minst två års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid.

Alternativ 2

Du har minst ett års heltidsstudier på eftergymnasial nivå och du har minst tre års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid inom något av följande områden:

  • Arbetsledning med personalansvar
  • Rekrytering
  • Omställningsarbete för arbetssökande
  • Studie- och yrkesvägledning
  • Handläggning i personalfrågor (dock ej enbart personaladministration)
  • Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor
  • Arbete med social- och gruppsykologi
  • Karriärvägledning

Vi ser gärna att du har dokumenterad branschkunskap och god kunskap inom den lokala arbetsmarknaden.

Vi ser gärna att du tidigare arbetat med Stöd och Matchning, men detta är inget krav.

Önskvärda egenskaper:

• Ett bra nätverk lokalt på orten och naturligtvis även regionalt.

• Goda språkkunskaper i svenska, arabiska, somaliska och/eller ytterligare språkkunskaper välkomnas.

• Du är social och öppen för att knyta kontakter.

• Du är strukturerad, initiativtagande och flexibel. I en mindre verksamhet arbetar vi ofta gränsöverskridande och hjälps åt.

• Goda kommunikativa förmågor.

• Du har ett naturligt driv men är ödmjuk med en förmåga att skapa glädje och entusiasm runt omkring dig.

Anställningsvillkor:

Tjänsten är på 50%, med arbetstid mån-fre. Inget distansarbete.

Tillträde omgående. Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Lön enligt kollektivavtal, individuell lönesättning.

Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-10-02
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk