Rådgivare inom konsumtion och privatekonomi
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-25

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att stötta stadens verksamheter i att utveckla och utföra service till boende, besökare och företag samt i att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, ger metodstöd för service- och demokratiutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler som till exempel goteborg.se. Vi driver stadens medborgarkontor, Teckenspråksforum, Regnbågshuset och Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi erbjuder också konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Dessutom ansvarar vi för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och bidra till en hållbar vardag för göteborgarna? Nu söker vi vikarierande rådgivare inom konsumtion och privatekonomi till vårt rådgivningsteam. Rådgivningsverksamheten är en del av enheten Hållbar konsumtion och privatekonomi och består av såväl konsumentrådgivning som budget- och skuldrådgivning. Den aktuella tjänsten är framförallt inom budget- och skuldrådgivning men inom enheten strävar vi efter att använda kompetens flexibelt och uppmuntrar till att utveckla kompetens inom båda rådgivningsfälten. Som rådgivare inom budget - och skuldrådgivning ger du ekonomisk rådgivning åt skuldsatta personer enligt socialtjänstlagen. Du arbetar med individuell rådgivning utifrån den sökandes behov och förutsättningar, där målet är att den enskilde ska få en hållbar ekonomi. Du anpassar rådgivningen utifrån den person som du möter. Din uppgift är att förmedla tydliga konsekvensbeskrivningar på ett pedagogiskt vis, anpassat utifrån den enskildes behov, förmågor och möjligheter. Du ger information, råd och stöd kring skuldsanering och informerar kring relevanta lagar och dess tillämpning till enskilda och företagare. I arbetet ingår även budgetrådgivning och stöd under skuldsaneringstiden. Rådgivningen sker via fysiska möten, telefon eller e-post. Som rådgivare har du också en roll i verksamhetens utåtriktade arbete såsom att hålla föreläsningar, samt att medverka i radio, TV eller andra mediekanaler. Vi arbetar kontinuerligt med att förfina och utveckla samverkan med olika externa och interna aktörer inom området och du är en viktig del av detta arbete. Enheten består av 20 medarbetare och leds av enhetschef. Förutom rådgivare arbetar här en samordnare som ansvarar för att initiera, driva och samordna verksamhetsutveckling samt stötta verksamheten och enhetschef i olika frågor. I budget- och skuldrådgivningsteamet finns nära arbetsledning och stöd i det vardagliga arbetet av 1:e rådgivare. Gruppen har också kontinuerlig extern handledning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning om minst tre år inom beteendevetenskap, ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, eller motsvarande. Du har tidigare erfarenhet av att möta människor, exempelvis från rådgivning, service, kundkontakter, socialtjänst eller annat område som är relevant. Det är meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete med handläggning eller rådgivande verksamhet inom områdena. Du är en trygg person med god samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt och i samverkan både inom enheten, avdelningen och andra delar av organisationen. Du är serviceinriktad och kommunikativ och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Eftersom du kommer att möta människor i svåra livssituationer behöver du kunna agera lyhört samtidigt som du har förmåga att sätta gränser och hålla dig till uppdraget. För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är intresserad av människors olika livsvillkor och socialt arbete samt att verka i olika kanaler för att nå ut med information och nå medborgare som kan vara i behov av vår service. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg. Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons