Verksamhetscontroller ekonomi
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-09-24

Intraservice levererar tjänster och digital infrastruktur, som hjälper medarbetare och chefer i Göteborgs Stad att arbeta smart och effektivt. På så vis gör vi det enklare att arbeta i Göteborgs Stad och bidrar till att staden kan ge god service till göteborgarna. Intraservice har en central roll när det gäller att bidra till digitalisering och automatisering av Göteborgs Stads förvaltningar och bolag. Vår strävan är att vara den självklara samarbetspartnern för våra kunder. Vi är drygt 700 medarbetare, som arbetar i centrala Göteborg. Hos oss finns en hög ambition att tillsammans leverera och utveckla ändamålsenliga tjänster till våra kunder. Hoppas du vill bli en del av oss! För ytterligare information: http://www.goteborg.se/intraservice ARBETSUPPGIFTER Vi är Göteborg! Nu behöver vi dig som har erfarenhet som verksamhetscontroller inom ekonomiområdet och kan processledning samt ekonomiskt analysarbete på dina fem fingrar. Som verksamhetscontroller på ekonomiavdelningen/staben arbetar du bland annat med budget, prognos och uppföljning av verksamheten tillsammans med ledningsgrupper och andra stödfunktioner, där du förväntas bidra med bedömningar i samband med bokslut, budget- och prognosmöten. I arbetet ingår att stötta cheferna för att ge verksamheterna rätt bild av förutsättningarna för att bedöma styrningen och resursfördelningen inom verksamheten. Du arbetar på ett pedagogiskt sätt för att bidra till att implementera ekonomiskt strategi- och analysarbete så att cheferna har ett naturligt ekonomiskt tänk kopplat till verksamheterna i organisationen. Förvaltningen arbetar med digitalisering av processer och utveckling av effektiva arbetssätt och en viktig del av avdelningens arbete är att ansvara för den förvaltningsövergripande kostnadsfördelningen av vår totala tjänsteleverans. Detta innebär att uppdraget som controller även innehåller ansvar för processen att månadsvis fördela kostnader ut till kund och att följa upp intäkterna. I detta arbete ingår att styra och samordna arbetet och det görs i nära samarbete med övriga controllers på avdelningen, controllers i tjänsteområden samt inom avdelning kund- och tjänstestyrning samt övriga funktioner i förvaltningen som är involverade i processen. För våra processer inom redovisning, bokslut samt kund- och leverantörsreskontra samarbetar vi med förvaltningens serviceorganisation som är organiserade under verksamhetsområde ekonomi. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning i ekonomi eller annan inriktning som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av ekonomiskt strategi- och analysarbete samt processledning, gärna inom en större organisation. Du är van vid att arbeta med budget, prognos, uppföljning och rapportering. Uppdraget att fördela kostnader förutsätter att du har erfarenhet av att processleda och hantera stora datamängder och att navigera i system som Power BI och liknande verktyg. Det är en självklarhet för dig att arbeta i styrnings-, rapporterings- och ekonomisystem. Därtill har du har goda kunskaper i Office 365, med mycket goda kunskaper i Excel. Övriga system som vi använder är ServiceNow, Agresso och Hypergene, varför vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från en eller flera av dessa. Du är kommunikativ som person och kan därför förmedla ekonomisk information till verksamheten på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Du är bekväm med att presentera och förmedla flöden inför en grupp, där du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. I rollen ingår även att skriva rapporter, vilket innebär att du behöver kunna uttrycka dig väl på svenska, inte bara i tal men också i skrift. För att lyckas i arbetet behöver du vara analytisk genom att ha en god förmåga att dra slutsatser och skapa dig en överblick i ett komplext arbete med mycket informationsinhämtning. Du har lätt för att se helheten, men kan också att fånga de viktiga detaljerna. Som controller har du många kontaktytor och samarbeten med andra, vilket betyder att du både behöver gilla teamarbete och vara skicklig på att samarbeta med andra. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du är trygg i din yrkesroll och trivs också med att arbeta självständigt i en roll med mycket ansvar. Du söker och tar fasta på möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och hur detta kan omsättas i praktiken samt leda till förbättringar. ÖVRIGT Som medarbetare på Intraservice delar du självklart Göteborgs Stads förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som ständigt utvecklas. Hos oss finns en hög grad av komplexitet och bredd samt många spännande uppdrag och roller. Mycket av det vi gör handlar om stora volymer, där du är med och bidrar till samhällsnytta för stadens verksamheter och i förlängningen för medborgarna. Vi arbetar både verksamhetsbaserat och tillitsbaserat, erbjuder flexibel arbetstid och eftersträvar balans mellan arbete och privatliv. Hos oss får du flera friskvårdsförmåner såväl som andra förmåner. Vår strävan är att både idag och i framtiden vara en attraktiv arbetsgivare! Vissa tjänster på Intraservice kan komma att innefattas av krigsplacering med allmän tjänsteplikt vid höjd beredskap eller krig. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons