Arbetsbeskrivning
Kristinehamns kommun, med sina cirka 24 000 invånare, kombinerar småstadens charm med ett brett utbud av möjligheter för både yrkesliv och fritidsaktiviteter.
Med varierade boendealternativ, närhet till naturen och ett expanderande näringsliv är det en attraktiv plats att bo och verka i. I detta sammanhang söker kommunen nu en ny kommundirektör – en ledare med erfarenhet av att hantera komplexa organisationer och en stark vilja att bidra till samhällets utveckling.
”Rollen som kommundirektör i Kristinehamn är en unik möjlighet att påverka och driva samhällsutvecklingen framåt i en kommun med stor potential och framtidstro. Välkommen att bli en av oss! Lars Nilsson, Kommunstyrelsens ordförande, Kristinehamns kommun.
Din framtida utmaning
Som kommundirektör i Kristinehamn ansvarar du för att leda och samordna kommunens verksamheter, där cirka 2 000 medarbetare arbetar, för att förverkliga kommunens politiska ambitioner och mål. Du kommer att optimera arbetet inom de sju förvaltningar som styr kommunens verksamhet, samt säkerställa att de politiska besluten implementeras effektivt och att verksamheterna fungerar smidigt.
Rollen som kommundirektör är mångfacetterad och kräver en balans mellan att vara strategisk och operativ. Du förväntas inte bara leda det interna arbetet inom kommunen, utan även vara en synlig och drivande kraft i det externa arbetet. Detta inkluderar att representera kommunen i kontakten med medborgare, företag och andra externa aktörer. Att kunna hantera och navigera i de krav och förväntningar som ställs från både interna och externa parter är en nyckelfaktor för att lyckas i rollen.
Är du den vi söker?
För att axla rollen som kommundirektör i Kristinehamns kommun ser vi att du har:
- Relevant högskole- eller universitetsutbildning samt flera års erfarenhet av ledarskap, gärna inom en politiskt styrd organisation.
- Erfarenhet av att leda andra chefer och en gedigen förståelse för hur komplexa organisationer fungerar, där flera beslutsnivåer och samverkanspartner är inblandade.
- En stark förståelse för både ekonomi och krishantering, särskilt viktigt i det utvecklingsskede som Kristinehamn befinner sig i.
- Förmåga att kommunicera effektivt, både internt och externt, samt ett stort intresse för samhällsfrågor och de lagar som styr en kommun.
Vad kan Kristinehamns kommun erbjuda?
Kristinehamn är en kommun där det är nära till beslut och där du kan vara med och påverka i såväl det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Du kommer till en kommun som är i ett spännande skede där du verkar i en miljö som präglas av närhet och handling. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor och medarbetare möts du av sammanhang där man vill skapa värden för medborgare och näringsliv. Du blir också en del av ett samarbete med andra kommuner vilket tjänar som inspiration och bollplank. Inte minst kommer du bli en nyckelperson i kommunens utveckling och framtid för att Kristinehamn skall förbli en attraktiv kommun med önskad tillväxt och en plats att bo och verka i!
Välkommen att anmäla intresse för tjänsten!
Vi hoppas att vi genom denna rollbeskrivning fått dig nyfiken och att du kan se dig som Kristinehamns nya kommundirektör. Anmäl intresse för tjänsten på AxÖ Consultings hemsida, axoconsulting.se och lediga tjänster senast den 20 oktober.
Vill du veta mer om tjänsten, läs hela rollbeskrivningen https://axoconsulting.se/wp-content/uploads/2024/09/Rollbeskrivning-kommundirektor-Kristinehamns-kommun-.pdf.
Har du frågor, kontakta:
Rekryteringskonsult:
Mia Haglund
- 072-396 05 82
-
[email protected]
Elin Hedbom:
- 073-301 70 58
-
[email protected]
AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.