Arbetsbeskrivning
Statens inköpscentral har en central roll i upphandlingssverige. Hos oss får du arbeta med komplexa arbetsuppgifter i en kunskapsintensiv verksamhet, samtidigt som vi har det kul på jobbet! Vi sitter i fina nyrenoverade lokaler i Gamla stan, med möjlighet att arbeta delvis på distans. Med anledning av fortsatt stor efterfrågan på våra ramavtal söker vi nu nya kollegor både till enheten för upphandling av varor och tjänster och enheten för IT-upphandling!
Statens inköpscentral upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor, tolktjänster, möbler och företagshälsa till IT och telekom. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. Som upphandlare på Statens inköpscentral får du även möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden: informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet, försörjningstrygghet och tillgänglighet.
Statens inköpscentral har cirka 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med cirka 800 leverantörer. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för myndigheter för att åstadkomma mer förmånliga villkor. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter. På avdelningen arbetar drygt 70 medarbetare med en spridning i både ålder, erfarenhet och bakgrund. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi sätter eget ansvar och trivsel högt. Detta gör att vi har en låg personalomsättning och höga frisktal.
Tjänsten som upphandlare
Upphandlingarna på Statens inköpscentral genomförs i projektform, vilket gör att du som medarbetare kommer att agera både projektledare och projektmedlem. Det innebär att du behöver kunna ta ett stort eget ansvar för att leda projektet framåt men att du alltid har kompetenta kollegor att ta stöd av. Innan varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet. Du arbetar nära ramavtalsförvaltare och jurister.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial utbildning, exempelvis YH-utbildning inom offentlig upphandling alternativt akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten,
• kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU) och om de lagar och regler som reglerar offentlig sektor,
• flerårig erfarenhet av att genomföra egna upphandlingar inom offentlig sektor, utifrån beställares/referensgrupps behov,
• mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt på svenska där du självständigt har formulerat och tagit fram upphandlingsunderlag,
• erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete inom offentlig sektor där du varit projektledare för upphandlingsprojekt,
• erfarenhet av att ha genomfört upphandlingar inom något av de områden statens inköpscentral ansvarar för,
• att ha gjort avrop från Statens inköpscentrals ramavtal,
• erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar av stora ramavtal över tröskelvärdet.
Personliga egenskaper
Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god. Vi söker dig som vill fortsätta utvecklas inom upphandling samt har ett intresse av att få leda större projekt.
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning.
Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler på Slottsbacken i Gamla stan med möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent av arbetstiden efter verksamhetens behov.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Ansökan
I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev, för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.
Välkommen med din ansökan, senast den 11 oktober 2024.
Kontaktpersoner
Sara Wedholm, chef enheten för IT-upphandling,
[email protected]
Karin Edstrand, SACO-S,
[email protected]
Lisa Ericsson, ST,
[email protected]
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta
[email protected]
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.