Arbetsbeskrivning
Välj Telge – här får du kombinera affärsmässighet med samhällsnytta och som medarbetare får du frihet under ansvar och möjlighet att påverka. Vi tror på dig som individ och utgår ifrån att du bär på din alldeles egna unika förmåga. Vi tror också på att det är bra att vi har olika bakgrunder och erfarenheter för att vi tillsammans ska kunna göra skillnad. Modig är ett av våra fyra kärnvärden och tillsammans med våra tre andra kärnvärden – öppen, enkel och personlig – präglar de mycket av det vi gör. För att du ska må bra och nå din fulla potential, så vet vi att du behöver en god balans mellan arbete och fritid. Så här säger Ylva Bjernerstam, rekryterande chef om rollen: ”På Telges redovisningsavdelning kan du ha roligt på jobbet samtidigt som du bidrar till Södertälje och koncernens utveckling. Rollen som systemansvarig är väldigt bred och omväxlande och för rätt person väldigt givande.”
Arbetsuppgifter och ansvar Vår avdelning hanterar Telge-koncernens redovisning och förvaltar våra gemensamma ekonomisystem. I rollen som systemansvarig ansvarar du för avdelningens system, bland annat ekonomisystemet Unit4 ERP, Mercur (budget och uppföljning), Adra Balancer, Matcher och Task manager samt integrationer till försystem.
Telge är en spännande koncern och arbetet innebär både förvaltning samt förbättringsarbete för att optimera flöden och systemutnyttjande. Som systemansvarig deltar du i utvecklingsprojekt med andra avdelningar och koncernbolagen.
Vi är Telge AB Telge AB är moderbolaget i Telgekoncernen. Här samlar vi kompetenser inom strategisk ledning, HR, ekonomi, kommunikation, kvalitet och miljö, IT och inre service. Här finns också vårt eget shared services – Telge Affärsstöd. Vi är ett viktigt strategiskt och operativt stöd till våra dotterbolag så att de kan ägna sig åt det de kan bäst – sin kärnaffär.
Vår önskelista Vi vill gärna lära känna dig och veta lite mer om vad du kan. Vi ser gärna att du har minst en 2-årig högskoleutbildning med inriktning på systemförvaltning och redovisning; alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
I rollen som systemansvarig är det viktigt att du är strukturerad och lösningsorienterad, samtidigt som du är social och samarbetsvillig. Du behöver kunna kombinera ett bra bemötande med förmågan att sätta gränser. Du är även bra på att planera och att uttrycka dig på ett lättförståeligt sätt.
För att nå framgång i rollen bör du, även under tidspress, vara effektiv och känna engagemang inför dina uppgifter. Du är givetvis analytisk, kvalitetsmedveten och självgående. Vi ser också att du har förmåga och intresse att utveckla och förenkla processer.
Du har minst två års erfarenhet från systemförvaltning inom ekonomi samt dokumenterad erfarenhet av att driva förbättringsarbete. Du har också erfarenheter av att hantera flöden och processer inom redovisning och ekonomi. Dessutom ser vi att du har goda kunskaper i MS Office, framförallt Excel. Du har ekonomiförståelse och goda kunskaper i SQL. Vi ser gärna att du har kompetens kring digitalisering och integrationer.
Självklart har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Telges kärnvärden - enkel, öppen, personlig och modig - genomsyrar hela vår verksamhet och känns naturliga för dig.
Plus i kanten Vi begär inte att du ska kunna allt, men om du har erfarenhet av någon eller några av följande är det ett plus:
Erfarenheter av projektledning, tidigare erfarenhet av något av systemen vi arbetar med; Unit4 ERP och Mercur. Det kan vara meriterande om du har arbetat som redovisningsekonom eller controller.
Mångfald, inkludering och trygghet Vi på Telge arbetar aktivt för mångfald och inkludering och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser. En trygg och säker arbetsmiljö är vår högsta prioritet. Arbetspsykologiska tester ingår i våra rekryteringsprocesser till chefs- och specialisttjänster och vi genomför återkommande, slumpmässiga drogtester bland alla våra medarbetare.
Sista ansökningsdatum 1 november 2024
Några frågor? Vill du veta mer om tjänsten eller har frågor om rekryteringsprocessen? Då är det rekryterande chef Ylva Bjernerstam du ska kontakta, på 08-550 210 03. Fackliga kontaktpersoner är Robert Holm för Vision och Magnus Enderin för SACO, du når båda på 08-550 220 00.
Välkommen hit, du med! Telgekoncernen ägs av Södertälje kommun och består av nio helägda bolag med cirka 900 medarbetare som fördelas över drygt 250 olika yrkesgrupper. Inom Telgekoncernen finns en stor bredd av bolag och de som ingår är Södertälje Hamn, moderbolaget Telge AB, Telge Bostäder, Telge Fastigheter, Telge Inköp, Telge Nät, Telge Tillväxt, Telge Återvinning och Tom Tits Experiment. Det som binder ihop oss och är gemensamt för oss alla är att vi jobbar för att förena affärer med samhällsnytta, samtidigt som vi har kul på jobbet. Hållbarhet genomsyrar allt vi gör och för oss handlar hållbarhet om social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Vi planerar långsiktigt och agerar kortsiktigt för att nå vara hållbarhetsmål.
Vår bas finns i Södertälje - här är ambitionsnivån hög, expansionstakten snabb och utvecklingsviljan stor. Vi är familjära och hälsar på varandra när vi möts i korridoren eller vid kaffemaskinen. Bolagens variation gör att du med rätt personlighet och attityd kan komma långt. Det finns många olika karriärvägar att välja mellan. Vi arbetar tillsammans för att följa vår strategi och nå koncernens hållbarhetsmål med ambitionen att göra det så bra vi kan för de som bor och verkar i Södertälje.