Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-11

Beskrivning Är du intresserad av ett spännande, meningsfullt och stimulerande arbete där du kommer att utreda, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt både SoL och LSS för vår målgrupp? Vill du arbeta som handläggare inom myndighetsutövning och samtidigt ha möjligheten att planera och strukturera din arbetsvecka självständigt? Vår fantastiska kollega går vidare till nya utmaningar och vi söker dig som vill ta dig an rollen som handläggare LSS/socialpsykiatri och med din kunskap, erfarenhet och ditt engagemang fortsätta utveckla vår verksamhet tillsammans med oss. Du kommer till en arbetsplats med väl upparbetade rutiner, en tydlig struktur och tillgång till nära metodstöd och arbetsledning, vilket vi ser som en viktig grund för en trygg och rättssäker verksamhet. Vi satsar på dig som ny kollega genom en gedigen introduktion och bredvidgång innan du själv ansvarar fullt ut för dina ärenden. Du kommer att arbeta i en grupp med engagerade handläggare där kollegialt stöd är en självklarhet. Vi är lokaliserade med egna rum på ett centralt socialkontor, där vi även har nära till varandra inom biståndsenheten och kollegorna inom Individ- och familjeomsorgens myndighetsutövning. Vi samarbetar också nära med cheferna inom Personligt stöd och omsorg. För oss är samverkan och goda professionella relationer viktigt! För att kunna erbjuda en god balans mellan arbete och fritid har vi även ett förmånligt flextidsavtal samt möjlighet till semesterväxling för att utöka antalet semesterdagar. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Biståndsenheten är organiserad inom vård, stöd och utredning och omfattar ca 30 medarbetare. Här arbetar handläggare LSS/socialpsykiatri, biståndshandläggare riktade mot äldreomsorg, färdtjänsthandläggare, avgiftshandläggare, boendesamordnadnare/koordinator samt två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Myndighetsutövningen för LSS/socialpsykiatri innefattar dels insatser enligt LSS, men även insatser enligt SoL för personer med funktionsnedsättning. Det kan t ex röra sig om insatser såsom ledsagarservice, daglig verksamhet och bostad med särskild service enligt LSS samt t ex boendestöd, kontaktperson med mera enligt SoL. Kontakten med brukarna är central och sker genom hembesök/möten, planeringsmöten inom ramen för samverkan med slutenvården, SIP eller via andra möten som initierad av andra professionella inom kommun eller region. Vi utreder enligt individens behov i centrum, IBIC. Verksamheten är idag uppdelad i en barn- och ungdomsgrupp som ansvarar för unga 0 - ca 19 år och en vuxengrupp. För oss är det viktigt att samarbeta även över gränserna när så behövs och tjänsten som i grund är riktad mot vuxenhandläggning, kan därför även komma att innefatta barn- och ungdomshandläggning. Verksamheten har också en egen 1:e socialsekreterare som stöttar handläggarna i ärendehandledning/metodstöd. Under hösten kommer stort fokus att läggas på att påbörja resan mot socialtjänstens omställning och god och nära vård. Kvalifikationer Vem är du? Du är bra på struktur och planering, har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande både internt och externt. Du har personlig mognad och integritet och förmåga att reflektera över och hantera komplexa juridiska och sociala frågor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller av motsvarande utbildning innefattande socialrätt. - Minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning. - Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Arbetsprov kan förekomma som en del av rekryteringsunderlaget. - B-körkort. Meriterande: - Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning - Kunskap om myndighetsutövningen för målgruppen. - Kunskap om Individens behov i centrum (IBIC).   Villkor Tillträde 1 augusti eller enligt överenskommelse. Heltid med möjlighet till deltid.  När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter, får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Urval och intervjuer sker löpande under annonseringsperioden, så vänta inte med din ansökan! Krigsplacering Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Övrigt Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser. Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun . Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer . Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons