Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-05

Funktionshinderomsorgen Vill du bidra till en funktionshinderomsorg där medborgare och medarbetare tillsammans skapar en hälsofrämjande vardag och insatser av god kvalitet? Vill du vara med och utveckla funktionshinderomsorgens arbete med behovsbedömningar för rätt stöd och med rätt resurser? Då kan det vara dig vi söker! Ditt nya jobb Inom funktionshinderomsorgen finns en tydlig ambition att stödja medborgare i att bibehålla och utveckla resurser och förmågor för att leva ett liv som andra. Det kan vara svårt att följsamt möta förändrade behov med rätt bemanning och rätt insats över tid. Utan god kunskap om medborgares behov riskerar insatser och bemanning att bli statisk och resurskrävande. Ett verktyg för behovsbedömning gör det lättare att behovs-styra resursfördelning i verksamheten, och verktyget kan samtidigt fungera som ett stöd för utvecklingsarbetet. Funktionshinderomsorgen ska införa ett nytt verktyg för behovsbedömning och vill anställa en förändringsledare för projektet som beräknas pågå under minst 1 ett år. Under projekttiden är funktionschef din närmaste chef. Efter projektet avslutas övergår tjänsten till en tillsvidareanställning som enhetschef, i första hand inom ett område i funktionshinderomsorgen. Beroende på din kompetens och erfarenhet kan även möjlighet till annan yrkesroll för tillsvidareanställning finnas, exempelvis som handläggare LSS/SoL. Projektet syftar till att säkerställa rätt insats utifrån rätt behov, i rätt tid, med rätt resurs och på rätt sätt. I behovsbedömningar ska IBIC vara grunden och funktionshinderomsorgen vill på sikt arbeta med en sammanhållen behovsbedömning inom hela verksamheten. Projektet ska utforma bästa organisering och ansvarsfördelning för detta arbete med koppling till ekonomi och budget för verksamheten. I uppdraget som projekt- och förändringsledare jobbar du nära och stödjer verksamheten i utveckling och implementering av nya arbetssätt. Du utbildar och guidar medarbetare till den kunskap de behöver för att nå uppsatta mål. Din kompetens Du som söker har en högskole- eller universitetsutbildning inom område som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är önskvärt med kunskap om, och erfarenhet av arbete med, IBIC liksom erfarenhet av behovsbedömning. Meriterande för tjänsten är även tidigare erfarenhet av förändrings-/projektledning och/eller ledarskap. Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och det är meriterande om du har god kunskap inom funktionsstödsområdet. Du som söker är självgående och ansvarstagande, har en god pedagogisk förmåga och ett stort intresse och känsla för förändringsledning. Du intresserar dig för människorna i verksamheten och lägger vikt vid att skapa förståelse och acceptans för förändringar som ska ske. Du är bra på samarbete, har en god analytisk förmåga, är effektiv och vågar också testa nytt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen till oss Funktionshinderomsorgen är en av fyra funktioner i socialförvaltningen i Jönköpings kommun. Vi som jobbar i Funktionshinderomsorgen ger stöd till människor i alla åldrar och livssituationer som har funktionsnedsättningar. Vårt arbete tillsammans med medarbetare och medborgare kännetecknas av lärande och hälsofrämjande förhållningssätt som stärker medborgares självbestämmande, delaktighet och inflytande samt främjar verksamhetens utveckling. Funktionen är organiserad i sju områden; Boende och korttids 1 och 2, Socialpsykiatri och boendestöd, Personlig assistans, Daglig verksamhet, Myndighet samt Resurs. Vi erbjuder ett utmanande arbete tillsammans med engagerade kollegor och medarbetare. Socialförvaltningen har ett pågående projekt, CHEFEN I FOKUS, vars syfte är att skapa bättre förutsättningar för chefer att leda och styra sina verksamheter på ett sätt som främjar tillit, ansvarstagande, engagemang, samverkan och innovation samtidigt som cheferna är nära och tydliga ledare. Du kommer i din anställning även att omfattas av förvaltningens introduktionsprogram för nya chefer. Givetvis får du som anställd i Jönköpings Kommun även ta del av andra förmåner. Läs mer här: https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare (https://www.jonkoping.se/jobbahososs/jonkopingskommunsomarbetsgivare/dettafardunardujobbarhososs.4.1a919e4187db69ce016b8fe.html) Bra att veta Rekryteringen avser en (1) tillsvidaretjänst som, i första hand, enhetschef med tidsbegränsad roll som förändrings-/projektledare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi använder oss av löpande urval och intervjuer. Arbete utanför kontorstid förekommer. I din ansökan vill vi att det finns ett CV samt bifogat examensbevis och aktuella tjänstgöringsintyg. All dina tjänstgöring ska kunna styrkas med intyg där det framgår befattning och vilken omfattning du arbetat. Även om du redan arbetar hos oss behöver du visa upp examensbevis och tjänstgöringsintyg för tjänster du haft utanför kommunen. Ansökningar som inte uppfyller detta kommer inte att prioriteras. Vi kallar löpande till intervjuer. Intervjuer för tjänsten kommer att ske under v. 26, onsdag 26 juni och torsdag 27 juni. Söker du tjänsten vill vi att du är tillgänglig för en möjlig intervju dessa dagar. Fackliga intervjuer för tjänsten genomförs den 2:a juli. Välkommen med din ansökan! Upplysningar Cecilia Johansson, funktionschef Tel: 036-10 53 31 E-mail: [email protected] (http://mailto:[email protected]/) Fackliga företrädare: http://www.jonkoping.se/fackligasoc Följ oss i sociala medier: Facebook: Jobba i socialförvaltningen Instagram: @jobbaisocialförvaltningen Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons