Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Deltid
Publicerad 2024-06-03

Den offentliga omställningsorganisationen ger omställnings- och kompetensstöd till yrkesverksamma på arbetsplatser utan kollektivavtal. I omställnings- och kompetensstödet ingår följande tjänster. Rådgivning till uppsagda och tidsbegränsat anställda. Rådgivning med förstärkt stöd till uppsagda som har särskilt behov till följd av sjukdom. Vägledning till Anställda. Yttrande till CSN för omställningsstudie stöd till anställda uppsagda och egenföretagare. Kompetenskrav på rådgivare Rådgivaren ska: - ha minst fem (5) års arbetslivserfarenhet motsvarande heltid - under de senaste fem (5) åren ha arbetat minst tre (3) år motsvarande heltid som Rådgivare med uppsagda eller arbetssökande enligt krav i denna upphandling - ha god kunskap om den svenska arbetsmarknaden - ha god kunskap om arbetsmarknaden inom det/de geografiska området/en (anbudsområdet/en), som anbudet omfattar. - ha god kunskap om och utvecklade nätverk med företag och verksamheter inom det/de geografiska området/en (anbudsområdet/en), som anbudet omfattar. - ha god kunskap om och erfarenhet av regler av andra system i samhället som kan vara relevanta för uppdraget, såsom A-kassan, Arbetsförmedlingen, kommunala lärcenter, CSN, Försäkringskassan, den statliga lönegarantin (vid konkurser). - ha god kunskap om olika sökvägar för arbete och digitala jobbsökarverktyg - ha god kännedom om utbildningar, med inriktning på utbildning för yrkesverksamma, ha god kunskap om och erfarenhet av etablerade metoder och verktyg för utveckling av personer inom målgruppen. - ha relevant akademisk utbildning alternativt relevant utbildning från yrkeshögskola eller annan motsvarande utbildningsaktör inom något av områdena; arbetsliv, organisation och personalarbete, studie-och yrkesvägledning, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut eller socionomutbildning. - behärska svenska i tal och skrift. Rådgivaren ska även: - ha förmåga att skapa engagemang och motivation hos Kunden, ha förmåga att utveckla Kundens kompetens att söka arbete och i förekommande fall handfast hjälpa Kunden. - ha förmåga att stötta Kunden att matcha sin kompetens mot såväl den lokala som nationella arbetsmarknadens behov och se över behov av kompletteringsinsatser för att öka anställningsbarhet. - ha förmåga att vägleda och hjälpa Kunden att finna lämpliga utbildningar som matchar mot arbetsmarknadens behov. - ha förmåga att kommunicera inkluderande med utgångspunkt från likabehandling och jämställdhet. Därutöver ska anbudsgivaren vid behov kunna erbjuda Rådgivare som, utöver ovanstående grundläggande kompetens, även ska ha kompetens/kunskaper inom: - studie- och yrkesvägledning - arbetslivsinriktad rehabilitering för Kunder som erhåller förstärkt stöd enligt "Tjänsten – Förstärkt stöd till uppsagda med ohälsa". - engelska språket för att kunna ge rådgivning och vägledning.        I Rollen innebär att man kommer jobba som Handledare/Jobbkonsult i tjänsten Rusta och        Matcha 2.            Telefon: 072 519 47 58 mailto:[email protected]    Guldjobbet arbetar som extern leverantör till Kammarkollegiet, där den offentliga omställningsorganisationen är den avdelning som hanterar uppdraget. Guldjobbets uppdrag som rådgivare är att ge rådgivning och stöd för att långsiktigt stärka kundens ställning på arbetsmarknaden, utifrån arbetsmarknadens behov.

Mer info

Omfattning Deltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons